Enkla biskvier med choklad

Biskvier är nog en av mina absoluta favoriter. Jag blir dock alltid besviken på dem jag köper. Jag tycker att de är smöriga och fadda i smaken. Dessa biskvier kom till när jag var jättesugen på biskvier och det inte verkade vara ett dugg rätt i receptet jag hade valt ut. Så det blev inte enligt receptet… Jag hade inte mycket förhoppningar när jag gjorde dem men jissandes vad goda de blev! Jag har aldrig rullat ut ”degen” till biskvibottnarna på det vis som jag fick göra med denna biskvimassa, men det blev hur bra som helst i slutändan. I vanliga fall brukar jag spritsa ut bottnarna. Jag gjorde en annan smörkräm än den jag brukar göra och den blev jättebra den med. Till och med direkt uttagna från kylen var smörkrämen på biskvin god!

Att jag kallar dem ”enkla” är egentligen bara för att jag inte spritsade ut bottnarna. Det kändes som ett moment mindre, men jag vet i tusan om det är enklare att rulla dem som jag gjorde. Så de här godbitarna är ”enkla” med modifikation. Något som är säkert är att de är väl värda att göra oavsett.

Det går utmärkt att frysa biskvier och hade det inte varit för att alla tog slut på några dagar så hade jag kanske kunnat lyxa till det med en nu…

biskvierRullade biskvier, ca 20 st

  • 175 g mandel, skalet kan vara på
  • 2 dl strösocker
  • 3 äggvitor

Smörkräm

  • 150 g smör, rumsvarmt
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 1,5 dl florsocker
  • 1 äggula
  • 100 g mörk choklad, 70%

Att doppa i:

  • 100 g mörk choklad, 70%

Mal mandeln (eller mixa fint i mixer) och blanda med socker. Tillsätt lätt uppvispad äggvita lite åt gången tills det blir en deg/massa som går att rulla till kulor. Rulla degen till kulor och platta till dem till runda kakor. Lägg på bakplåtsklädd plåt och grädda mitt i ugnen, 175 grader, 15-20 min. De ska få lite färg, men ju längre de står inne desto hårdare blir de, så passa dem mot slutet. Låt svalna.

Smält 100 g choklad och låt svalna till rumstemperatur. Vispa samman smör, vaniljsocker och socker. Tillsätt äggulan och vispa riktigt fluffigt. Häll i den avsvalnade chokladen och vispa ihop till en fin och fluffig chokladsmörkräm.

Bred en rågad tesked smörkräm på varje botten. Doppa biskvierna i avsvalnad smält choklad och förvara sedan i kyl eller frys.

Biskvi

Kommentera

