Drömmar

Jag bakade drömmar från Roy Fares bok Delicious. Jag har bakat dem en gång innan och de blev riktigt goda. (Förutom den plåt som jag brände så totalt att jag fick hälla vatten på kakorna för att de skulle sluta ryka. Som kolbitar var de. Jag hade satt ugnen på grill i brist på undervärme – ett tips; gör inte det…)

Enkla är de att göra också. Absolut enklast är de att göra i min underbara bakmaskin som jag fick julklapp av min man! Ooooh vad jag älskar den bakmaskinen (och mannen också…). Den gör smör och socker luftigt på ett sätt som jag aldrig har vispat förut. Och det bäst är att jag kan ha båda händerna fria medan jag bara står och tittar ner på att det sker! Det är överdådig lyx det!

Roy Fares rullar kakorna i ett kanelsocker vilket blir jättegott. Jag har testat att rulla dem i både kardemummasocker och kokosflingor. Det blir också gott! De går nog att smaksätta på alla olika vis skulle jag tippa! Att strö dem i lakritssocker vore häftig, eller att riva i lite limezest.

Drömmar på två vis ca 50 st

  • 125 g smör, rumsvarmt
  • 240 g strösocker
  • 270 g vetemjöl
  • 3 g hjortronsalt (0,5 tsk)
  • 8 g vaniljsocker (0,75 msk)
  • 90 g rapsolja (1 dl)

Att rulla i:

  • 1 tsk kanel + 0,5 dl strösocker
  • 1 tsk stött kardemumma + 0,5 dl strösocker

Vispa smör och socker fluffigt. Blanda i resterande ingredienser till en deg. Rulla kulor av degen och rulla dem sedan i ett av kryddsockren. Platta till dem lite och lägg på bakplåtspapperklädd plåt.

Grädda mitt i ugnen på 160 grader varmluft 15-20 min.
drömmar

Kommentera

