Vaniljcupcake med chokladsmörkräm

Jag var sugen på cupcakes och bakad en sort från Lola´s bakbok. Lola´s är ett bageri som ligger i London. Boken är så härlig med alla sina färger att jag blir glad bara av att bläddra igenom den! Jag har bara bakat en gång tidigare från den och det var länge sedan. Boken har stått orörd i bokhyllan så pass länge att det kändes som att jag hade lagt händerna på en ny bok nu när jag tog fram den igen. Så det är ett grattis spar-tips i dessa tider av recycling; kolla i de böcker du redan har innan du köper nya…

choklad1

Det blev en mjuk vaniljcupcake med chokladsmörkräm på toppen.

choklad01

För en gångs skull följde jag receptet och hade i hela mängden florsocker i smörkrämen; 6,75 dl florsocker till 125 g smör! Det var gott, men det blir ändå lite väl sött när det liksom blir sockrigt i konsistensen. Men den blev riktigt fin och luftig i alla fall!

choklad4

(Cupcakesen står på ett ”ostbricks-fat” i glas, osäkert på märket.)

2 thoughts on “Vaniljcupcake med chokladsmörkräm

    • Tack! De var riktigt mäktiga, fast samtidigt lite så att jag inte kunde låta bli att äta en extra på stående fot 🙂 Ja eller hur, våren är i alla fall på väg! Hoppas jag…

Kommentera

