Julgodis med mozart, minttryffel och pimpad marshmallows

Jag har gjort lite julgodis så här i väntans tider. Det har blivit mozartkulor med apelsin, minttryffel och pimpade marshmallows. Min absoluta favorit belv mozartkulan!

julgodis

Mozartkulorna gjorde jag i mindre format än vad de brukar vara. Jag tycker om när de blir en lagom munsbit. Eftersom jag älskar apelsin i det mesta, så tänkte jag att det kunde friska upp mozartkulan genom att riva ner lite zest i mandelmassan. Det blev riktigt gott!

Jag fick äntligen använda mina fina chokladverktyg från Fru Mette Blomsterbergs serie. Självklart går det bra att använda en vanlig gaffel! Jag har inte tempererat chokladen, så det är bäst att förvara de doppade godsakerna i kyl för att chokladen inte ska se tråkig ut. Om ni gör mozartkulorna, så kan det se lite ut med mandelmassan som ska täcka nougatbollen. Men misströsta inte, den räcker utmärkt till att täcka nougaten.

mozart001

mozaer01

Mozartkulor med apelsin, 24 st

  • 100 g nougat
  • 150 g mandelmassa
  • 1 tsk konjak
  • zest från 1/2 apelsin
  • 100 g mörk choklad

Skär nougaten i 24 bitar. Rulla dem lätt till små kulor. Blanda mandelmassa, konjak och apelsinzest. Dela mandelmassan i 24 bitar. Platta ut mandelmassan till en rundel och lägg nougatbollen på mitten. Omslut nougatbollen med mandelmassan och rulla till en rund kula.

Smält chokladen och doppa kulorna. Låt stelna och förvar svalt.

mozart1

Med minttryffeln gjorde jag det väldigt enkelt för mig. Jag köpte en chokladkaka med mintsmak. I detta fall garants Mint med 47 % kakao. Den är faktiskt god som den är, men när man gör om en chokladkaka till en tryffel blir den ju så mjuk, len och god. Mums säger jag bara. Tryffeln kan stå ute i rumstemperatur utan att bli tråkig i färgen eftersom jag bara rullat den i kakao. Dessutom gör rumstemperaturen tryffeln ännu mjukare och lenare. Så låt den stå på fikabordet redan en stund innan gästerna kommer.

Minttryffel, 25 st

  • 200 g mörk choklad med mintsmak
  • 100 g vispgrädde
  • 10 g rörsocker
  • 20 g smör, rumsvarmt
  • kakao till rullning

Hacka chokladen fint. Koka upp grädde och socker, se till att sockret har löst sig. Häll över chokladhacket och låt stå någon minut. Rör till en slät ganache. Klicka i smöret och rör slätt. Låt stå i rumstemperatur för att stelna, minst 4 timmar. Rulla till kulor och rulla dem sedan i kakao. Förvara svalt.

mint1

Till sist blev det pimpade marshmallows. Ett superenkelt godis som kan varieras hur som. Ta strössel som du har hemma, eller hacka mandel och nötter, eller smula pepparkakor eller använd en smaksatt choklad och låt dem vara bara doppade i choklad. marsh1

Jag hade mörk choklad och krossad polkagris och en variant med vit choklad med lakritsströssel och jordgubbsströssel.

polka1

polka2

lakrits1

lakrits2Det krävs inte mer förklaring än följande; Smält choklad, doppa marshmallows i chokladen och doppa sedan i valfritt strössel. Förvara svalt. De ser riktigt roliga ut tycker jag. Härlig blandning med färg och smak!

marsh2

One thought on “Julgodis med mozart, minttryffel och pimpad marshmallows

  1. Pingback: 24 Goda små julkulor | Sockervisp

Kommentera

