Chokladmousse med konjak och päron

Jag gjorde en chokladdessert för ett tag sedan. Ett litet hopkok från diverse källor. Chokladmousse med konjak av Therese Wikström (Tillfällen att njuta en smula, T. Wikström, prisma  2007), päronchips av Jan Hedh (Desserter, J. Hedh, prisma 1998/2007) och brownie från jag vet inte var. Det blev i alla fall en trevlig kombo och den kändes ganska lyxig med de lika komponenterna.

mousseDet var första gången som jag gjorde fruktchips och det var enkelt. Fast ganska tidskrävande. Det som var lite dumt var att de ganska fort tappade den krispiga konsistensen. Dagen efter var de ganska sega. Jag vet i och för sig inte hur de ska förvaras på bästa sätt och kan tänka mig att det inte var optimalt att låta dem ligga i en skål i rumstemperatur. Kanske hade man kunnat slänga in dem i ugnen igen för att de skulle bli krispiga igen. Det var i alla fall kul att göra dem och de blev väldigt vackra tycker jag.

mosse2

Det är inget måste att hälla på konjak, men tycker du om konjak så är det en hit. Pappa hade frikostigt med konjak på, jag hade några droppar och det tyckte jag var lagom. Enligt originalreceptet ska det vara konjak i själva moussen också, men den bytte jag ut mot lite mer grädde istället. Det som är bra är att man kan göra desserten i förväg, med reservation för de där päronchipsen, och sedan bara lägga på browniebitar vid servering samt låta var och en bestämma hur mycket konjak de önskar hälla på. Jag hackade över några bitar färskt päron också, som gav lite mer konsistens och en frisk smak.

mousse3

Päronchips, nästan som Hedhs

  • 1,25 dl vatten
  • 170 g socker
  • 1 dl citronsaft
  • 2 päron

Koka upp vatten och socker i en kastrull. Låt ett lock ligga på glänt över så bildas inte sockerkristaller. Tillsätt citronsaften. Skär päronen i ytterst tunna skivor, bäst med mandolin eller osthyvel. Lägg päronen i den varma sockerlagen och låt stå och dra i 30 minuter. Lägg päronskivorna på en plåt med bakplåtspapper. Låt torka i ugn, 75 grader ca 4 timmar. Vänd dem efter halva tiden. Det blir väldigt många chips.

Chokladmousse, nästan som Thereses

  • 150 g mörk choklad
  • 0,5 dl grädde
  • 4,5 dl grädde, lättvispad

Smält chokladen. Värm 0,5 dl grädde till 50 grader. Blanda i den smälta chokladen och rör slätt. Vänd försiktigt ner den vispade grädden och fördela moussen i sex glas. Låt stå kallt minst en timme.

Browniebitar enligt valfritt recept, päronbitar och valfri mängd konjak

När det är dags att servera desserten är det bara att strö över några browniebitar och några päronbitar. Stick ner ett päronchips och låt var och en hälla på konjak.

 

Kommentera

