Raw food chocolate bar

En dag efter jobb träffades jag och Henrik i stan. Vi var hungriga och tog vars en smoothie som en liten hungerdämpare. Det fanns även olika bars att köpa på smoothiestället och  för en gångs skull köpte jag faktiskt en. Den var riktigt god! Och jag blev positivt överraskad när jag såg att den bara innehöll diverse nötter, dadlar, vaniljstång och agavesirap. Då tänkte jag ju så klart att det där måste vara enkelt att göra själv.

dadelmixer

Därmed köpte jag nästa gång jag var i affären mandel, hasselnötter, cashewnötter och färska dadlar. Eftersom jag inte har gjort så mycket raw food-aktigt innan tänkte jag att det kunde vara bra att utgå från ett faktiskt recept. Jag hittade ett recept här som jag tyckte lät lockande. Jag halverade receptet och på ungefär 15 minuter hade jag färdiga, goda, minibars!

Jag hade inte vaniljextrakt som det står i originalreceptet utan tog lite mer vatten och hade i en tesked vaniljsocker. Så det tillsatta socker som är i barsen är den teskeden vaniljsocker. Sedan är ju dadlarna extremt söta och gör barsen söta, det behövs verkligen inte något annat sötningsmedel än dadlarna. Jag strödde på lite ”kakaonibs” som gav lite knastrig god konsistens, men på ett bra sätt alltså, inte alls som knastrig konsistens av äggskalsbitar…

dadel1

dadel2

Fler liknane bars kommer jag definitivt att testa framöver. På bloggen som jag hittad detta recept fanns ett med choklad och kaffe. Hur gott låter inte det?!? Jag kommer nog ha lite mer mandel i nästa gång och dra ner på cashewnötterna. Kanske är det för att jag är mer van vid mandelsmak, men jag tycker att det smakar mer milt och krämigt med mandel. Men vi får väl se.

Chokladbars, ca 25 st mini

  • 150 g färska dadlar, urkärnade och delade i bitar
  • 150 g naturella cashewnötter
  • 30 g mandel
  • 40 g kakao
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 1 nypa havssalt
  • 20 g kokosflingor
  • 5 tsk vatten
  • ”Chokladnibs” (rostade kakaobitar)

Mixa samman dadlar, cashewnötter, mandel, kakao, vaniljsocker och salt till en degliknande konsistens. Mixa i kokosflingor och vatten och kör tills det går att forma massan så att den håller ihop.

Tryck ut massan på ett bakplåtspapper och forma till en rektangel. Strö över lite kakaobitar om så önskas. Låt ligga i frys ca 20 minuter. Skär i önskvärda bars. Förvara i lufttät burk i kylen.

dadel3

 

4 thoughts on “Raw food chocolate bar

Kommentera

