Chocolate pots de creme

Jag satt en dag och googlade runt på diverse bloggar och hittade bloggen thecafesucrefarine.com. Jag fastnade och klickade mig runt och runt. Jag hittade inlägget om chocolate pots de creme och tyckte att det såg fantastiskt ut! Det verkade ju dessutom vara ett dundersnabbt recept!

Jag har tidigare gjort ”chocolate pots”. Då var det Leila Lindholms recept på ”pots de creme au chocolate” och jag har gjort ett inlägg om detta här. De ska stå i ugnen ett tag och kan upplevas som lite mer ”meckiga” men är väldigt väldigt goda. Jag beslöt mig i alla fall för att testa det andra receptet som, hör och häpna, bara ska göras i mixern och sedan stelna i kyl!

pot1

Jag har aldrig varit någon som gillar mixer i form av ”blender-sorten”. Jag tycker att det är suveränt med en blender när man ska mixa soppor med en gigantisk mängd vätska. Men att mixa ihop ”torra” saker gör mig bara irriterad då jag aldrig tycker att det går ihop. Den  mängd vätska som enligt, vilket recept man nu använder, ska räcka för att få ihop det, räcker aldrig när jag gör det. Istället måste jag stanna mixern gång på gång för att skrapa ner från sidorna när de små bladen längst ner har pressat upp allt längs behållarens kanter, samt att mixern börjar lukta bränt. Det bästa resultatet jag fått av sådan recept är med lite tur en mindre mängd irritation. Detta hindrade mig dock inte att testa receptet jag hade hittat på thecafesucrefarine.com.

pot2

Tyvärr blev det inte någon annorlunda upplevelse med det här receptet. Problemet började när jag enligt receptet skulle mixa samman hård hackad choklad med ett knäckt ägg och socker… Jag fick  skrapa ner gång på gång och den choklad som faktiskt blev mixad fastnade under mixerbladen i botten. Något så när mixat, efter mycket skrap och bränd lukt, hällde jag över den varma grädden och tänkte att nu kommer det ju bara rinna ner längs kanterna och bli en finfin smet. Nja, skrap skrap igen… Jag gillar verkligen att det står angivet i receptet hur länge man ska mixa mellan gångerna. Fast jag tyckte att det var väldigt komiskt att min mixer gick ungefär max 5 sekunder innan jag fick stanna den.

I min frustration googlade jag till och med ”blender container” för att se om det kanske är en annan sorts mixer än den jag hade förstått det som. Men jag fick inte upp någon annan bild än den typen som jag stod framför. Men, troligen hade det fungerat bättre i en mixer av typen matberedare. Jag inbillar mig att amerikaner använder sin mixer till allt och aldrig har samma problem som jag med den där saken…

Jag fick i alla fall till slut fram en smet som jag hällde upp i fina kaffekoppar. Jag lät kopparna stå i kylen fram till servering. Fast efter cirka två timmar var jag tvungen att se hur konsistensen hade blivit på en av dem. Den var riktigt fin, mjuk men ändå fast, ganska perfekt, och jag var full av förväntan inför kvällens servering. Vid servering, ytterligare några timmar senare, hade den stelnat ännu mer och var faktiskt mer lik en vanlig tryffel… Inte alls som jag ville att den skulle vara.

pot5

Min slutsats får därmed bli: vill du ha en god choklad-pot, så använd inte denna mixergenväg. Välj till exempel recetet från Leila Lindholm istället. Vill du ha en god dessert som smakar som tryffel? – strunta också i mixern och hacka istället bara choklad och häll varm grädde över i en bunke. Kort och gott; låt mixern stå i skåpet även idag.

Trots min misslyckade erfarenhet med receptet så är bloggen som jag hittade det på fortfarande väl värd ett besök!

Kommentera

