Snurror med pecan

När jag ska baka kanelbullar så brukar jag sällan vilja baka ”bara” kanelbullar. Inte för att det inte är gott, det är något av det bästa som finns, utan för att jag tycker att det är kul att testa olika kombinationer. Så när jag var ofantligt sugen på en snäcka av något slag, så blev det en ordentlig titt i skafferi, skåp och frys för att se vad som kunde passa att stoppa i.

snurr1

Jag hittade en påse med pekannötter i frysen. Den var öppnad och det fanns bara cirka 100 g kvar. Men jag tänkte att de lika gärna kunde användas istället för att ligga och bli gamla. (Ett litet tips jag kan slänga in här är just att förvara nötter i frysen. Eftersom det är så mycket fett i nötter så härsknar de fortare i varmare temperatur/rumstemp. Förvara dem i frysen så håller de sig goda längre.)

snurr3

Pekannötter är dyrt och jag har blivit besviken när jag har gjort kakor med pecan i för att jag inte tyckt att de smakat tillräckligt. Det jag däremot älskar att äta med pekannötter är pekannötspaj. Mmm mmm mm! Det är nog det extremt söta i kolan som jag tycker framhäver pecanen så perfekt. Och när jag gjorde fyllningen till dessa bullar var det ju en hel del socker, och jösses vad god fyllningen var! Tyvärr smakade 100 g pekannötter inte riktigt lika kraftigt utbrett på en bulldeg på 3 dl degvätska. Men slutresultatet blev ändå gott! Jag mixade pekannötterna till de blev smuliga och näst intill ”smör”. Sedan blandade jag det med strösocker, vaniljsocker, kardemumma och smör. Nästa gång blir det minst 200 g pekannötter!

När jag bakar kanelbullar så tycker jag att receptet på kanelbullar som står på många mjölpaket är bra och brukar använda det. Det jag ändrar i receptet är att jag använder lite mer smör i degen och att jag aldrig smälter smöret. Jag klickar i smör som om möjligt hunnit bli lite mjukt i rumstemperatur, eller fått en snabb vända i ugnen. Smält smör binder mer mjöl och ger torrare bullar. Jag använder ofta lite mer strösocker i degen och slänger i lite extra salt. Ibland låter jag degen knådas 10 minuter i degmaskin och ibland orkar jag inte plocka fram degmaskinen och använder bara degkrokarna på elvispen. Båda tillvägagångssätten ger goda bullar. Jag funderade just nu på att jag !aldrig! knådar ihop degen för hand! Så jäkla bekvämt att slippa det! I fyllningen har jag lite mer smör än enligt paketet. Anledningen är enkel, allt blir godare med mer smör! Lite extra socker i fyllningen är inte heller fel! Japp, det är mitt recept på riktigt goda bullar! Ett ägg slänger jag ner ibland också, minns inte nu om det är enligt mjölpaketsrecept…

snurr4

Kommentera

