Små morotstårtor i cupcake-form

Jag har gjort Hummingbirds morotstårta flera gånger. Den blir alltid lika god. Denna gång ville jag dock inte göra en hel tårta, för det blir ju så mycket. Därför gjorde jag små minitårtor i cupcakeformar. Det gick toppenbra! Jag halverade receptet som finns här och fick ut åtta stycken små tårtor.

Det är ju inget måste att dela på de små mjuka kakorna för att breda frosting emellan, men jag gjorde en med bara frosting på toppen, och det blev inte alls samma sak/smak. Frostingen gör liksom halva grejen.

I originalreceptet är det tre ägg. Det kan vara lite klurigt att dela på ägg för att få rätt mängd, och dessutom är ju ägg olika stora. Men lägg inte allt för stor vikt vid det. Jag tog två ägg som jag vispade ihop och sedan skopade jag bort en-två matskedar. Det blev perfekt. Många säger att bakning är kemi (jag också ibland), men man ska inte ta det på för stort allvar.

morotstårta1

För att kunna göra morotstårtorna just så här, behövs en styv cupcakeform som det går att ta ut kakan ur för att dela, breda på frosting och sedan lägga tillbaka igen. Men det går ju lika bra att baka i en långpanna/form och stansa ut små tårtbottnar för att sedan lägga samman. Eller så gör du en helt vanlig tårta, bara för att den är så god oavsett.

morotstårta2

De fina pappformarna har jag haft jättelänge, säkert 3 år. Tror kanske att jag fick dem av min syster. De har aldrig blivit använda för jag har lite svårt för att använda sådant som jag bara har lite av och som är speciellt. Vet inte om det bara är jag eller om fler är så. Jag vill spara det tills det är rätt tillfälle. Och nu tänkte jag att de skulle vara perfekta att använda! Och nu har jag fyra formar kvar som jag får hitta ett annat passande tillfälle för.

morotstårta3

 

3 thoughts on “Små morotstårtor i cupcake-form

Kommentera

