Alldeles eganbakade croissanter

Nu har de gräddats. Mina fina croissants! Jag hade glömt hur pirrig jag blir av att baka. Under det här dygnet som jag har gjort croissants så har jag faktiskt svävat mellan lycka och förtvivlan. Inte hela tiden då alltså, utan vid olika tillfällen som till exempel när jag varit så otroligt stolt över att degen kändes så otroligt fin och len att kavla. Detta till skillnad från kvällen innan när jag förbannades degen som var alldeles för torr. Sista gången jag kände uppriktig ånger över varför jag lagt ner all tid på dessa attans bakverk, var precis när de åkt in i ugnen och jag var säker på att de skulle smälta samman och bli en geggig sörja på plåten. Sedan kom lyckan igen när de inte alls blev en geggig sörja utan reste sig, spred gudomlig doft samt smakade himmelskt!

Ja, så där kan det vara när jag bakar.

crosser1

Att jag bakade croissanter just nu var för att jag frågade H vad han ville ha för god-frukost nu när vi har semester. Det enda han kunde komma på var croissanter, men det konstaterade han var jobbigt att handla varje dag. Jag såg ju detta som en självklar chans att prova på att baka croissanter igen. Förra gången jag bakade croissanter var nog cirka fem år sedan. Då gick det väl inte så bra. Då blev det lite smörigt och geggigt. Jag lärde mig i alla fall att när man bakar croissanter så kan man inte snabbjäsa dem genom att sätta dem nära en värmekälla. Nej, då smälter smöret som du så mödosamt kavlat in mellan hundratals lager av deg och hela grejen med smördeg har gått förlorad. Så, det tog några år, men nu var det alltså dags att försöka igen.

cross1 penslas

cross med nutella

Jag hittade ett recept på denna härliga blogg; Hovkonditorn. Efter Hovkonditorns inledande ord i inlägget, så kunde jag ju inte annat än att välja detta recept! Och jag kan verkligen rekommendera det! Receptet finns där både på svenska och engelska, samt hänvisning till originalreceptet som har bra beskrivande bilder.

Smördeg är nog ett sådant bakverk som kräver övning. Jag är säker på att det kommer att gå bättre nästa gång jag gör det. Inte för att det gick dåligt denna gång. Men som till exempel; ni vet när man alltid har gjort på ett visst sätt, oavsett vad det är, som till exempel att jag aldrig har i allt mjöl enligt ett recept på en gång när jag baka bröd, bullar. Detta till trots; jag hällde i allt mjöl från början i min smördeg. Det kan ju ibland krävas mindre mjöl än det som står i receptet eller så kanske jag har mätt fel, räknat fel osv. Men ja, jag hällde i allt mjöl på en gång igår kväll, när jag var satans trött. Degen blev mer lik en  smuldeg till en paj än en fin deg till smördeg. Så i mina croissanter är det två extra matskedar av både grädde och vatten, men å andra sidan så kanske jag har i för mycket mjöl då min räkning igår kväll kanske inte var på topp. Det blev i alla fall till slut en deg av det.

Sedan, räkning igen. Det här med att täcka in smörkvadraten med deg. Ja, alltså tänk er att ni viker ett kuvert, eller en sådan där ”loppa” man gjorde när man var liten. Vik liksom in spetsarna på den fyrkantiga degen över smörkvadratens långsidor. Jag hade tänkt gör så, men av någon anledning gjorde jag inte så och tänkte ”nej, jag måste kavla mycket mer, det står fel i receptet…”. Men nej ser ni, det står inte fel i receptet. Jag la bara smörkvadraten på fel sätt på degen, alltså jag lade den så att smörets kanter låg parallellt med degens kanter. FEL FEL FEL!! Så när jag hade kavlat ut degen massor mer och lade på smörkvadraten igen, nu på ”rätt” sätt, samt vek över degen, så blev det ju alldeles för mycket deg. Och tänk, då kunde jag ju inte ens skylla på att jag var trött…

crosser3

Det blev några knubbiga små saker, de där crossinterna. Men jag vågade inte kavla mer för jag var rädd att mina lager skulle spricka eftersom degen var väldigt mycket tunnare på vissa ställen (tack vara min fina uträkning av momentet när degen ska täcka smörkvadraten…). Så, jag tänkte att det fick bli knubbisar idag och nästa gång kan jag kavla rätt från början. Av lite spilldeg fick det bli små bakelser med nutella.

crossfat

Jag gjorde om sagt dessa på ett dygn, eller två dagar. Enligt originalreceptet ska de göras på tre dager. De blev bra ändå. Otålig som jag var följde jag hovkonditorns ord om att hon har provat att göra dem både över två och tre dagar men inte funnit skillnad i smak . Hovkonditorn har även skrivit att det går bra att frysa färdigjästa croissanter. När det är dags att njuta av dem kan man bara ta ut dem från frysen, låta dem stå i rumstemperatur 20 minuter, pensla dem med ägg och sedan skjutsa in dem i ugnen. Detta verkar logiskt.  Så nu har jag frusit de flesta av crossinterna och ser fram emot att kunna ta fram ”bake off” på egna hemmabakade crossinter. Testa dem ni med vet jag!

cross

5 thoughts on “Alldeles eganbakade croissanter

  1. Va roligt du är tillbaka på bloggen 🙂 Verkar ganska roligt att göra egna croissanter, dina blev fina..Ibland är det roligt att göra något klurigare tycker jag.. och så får man lära sig något nytt.

  2. Pingback: Frukost som på hotell | Sockervisp

Kommentera

