Milkshake med smak av apelsin och choklad

Oj, vad längesedan jag gjorde ett inlägg, med undantag från förra veckans lunch. Det har varit andra saker som kommit emellan, som till exempel det faktum att vi har bott ambulerande under en fyramånadersperiod och nu har ett helt nytt projekt att ta hand om. Nämligen vårt hus! Så det är ju för det mesta roliga saker som har stulit min tid från bloggen, på sistone i alla fall. Innan dess var det krävande föräldrar och svärföräldrar som tog all tid från bloggen… Nej, nu skojade jag lite. De har inte varit krävande, utan bara snälla som har erbjudit sina hus åt oss när vi stod utan. TACK!

Så vad väljer jag nu att börja med att posta här? Ja, egentligen skulle jag vilja skriva om croissanterna som ligger på jäsning i köket just nu, men då blir det ju bara ett halvfärdigt inlägg än så länge. Men jag lovar, hur de än kommer att se ut när de är färdig (har bakat croissant en gång innan som inte blev så bra) så kommer jag att lägga upp resultatet här. Val av inlägg blir inte enklare av att jag inte får igång Hs dator där jag har en hel del bilder.

En enkel liten milkshake kan väl aldrig vara fel att bjuda på?

Jag gjorde en med smak av apelsin- och chokladglass. Ökade på smaken av apelsin med lite rivet apelsinskal. Ringlade lite chokladsås sådär lite klassiskt i glaset vid servering.

apelsinchokladmilkshake

Milkshake är väldigt enkelt att göra, problemet är bara att den försvinner så fort. Jag kan nästan lova att det tar längre tid att mixa ihop mjölk och glass, ca 13 sekunder, än vad det tar att sörpla upp ett glas milkshake som ställs framför dig, ca 7 sekunder…

Jag vill gärna att milkshaken ska vara sådär tjock och krämig och använder inte så mycket mjölk. Det är bättre att spä med lite mer mjölk än att hälla i för mycket från början.

mer apelsin

Två glas apelsinchokladmilkshake:

  • 0,3 L apelsinchokladglass
  • zest av 1 apelsin
  • 1 dl mjölk
  • 1 tsk vaniljsocker
  • ev. chokladsås att ringla i glaset

Lägg samtliga ingredienser i en mixer, eller i en behållare för stavmixer. Mixa slätt och häll upp i glas. Servera genast.

Passande till detta inlägg är att länka till en riktigt inspirerande blogg som är väl värd ett besök, Hovkonditorn. Just inlägget i länken är en chokladsmoothie som ser helt underbar ut! Ni ser den nedan. Den ser ut att ha extra allt men kan nog ändå vara ganska ofarlig när man läser receptet, den kan nog till och med vara ett bra mellanmål! Ska definitivt provas!

Hovkonditorns smoothie

Kommentera

