Mazariner med blåbär eller äpple

Till en fika en dag bakade jag mazariner. Jag har aldrig gjort det innan och tänkte att det kunde vara kul att testa.

Jag har tyvärr kommit fram till att jag inte är så förtjust i mazariner. De som blev bjudna på mazarinerna blev däremot förtjusta och tog en extra fastän de var mätta. Jag bakade två sorter. En med äpple och kanel och en med citron och lite färska blåbär. Receptet är från recept.se och skrivet av Therese Baalack. Jag har ingen glasyr på mina och anledningen till det var att de skulle frysas och inte ätas hemma. Jag har även lagt till en riven bittermandel.

IMG_6689

 

Mazariner

Deg

  • 200 g smör, rumsvarmt
  • 7 dl vetemjöl
  • 1 dl socker
  • 1 ägg
  • 1 tsk vaniljsocker

Fyllning

  • 400 g mandelmassa
  • 200 g smör, rumsvarmt
  • 0.5-1 bittermandel
  • 5 st ägg, rumsvarma

För äppelmazariner:

  • 2 äpple
  • 2 msk strösocker
  • 1 msk kanel

För blåbärsmazariner:

  • 1 citron
  • 125 g blåbär

Börja med att göra degen: Blanda samman alla ingredienser till en deg. Knåda den så lite som möjligt. Fodra mazarinformar med degen. Antingen kan du trycka ut degen med tummarna eller så kavlar du degen och tar ut rundlar med ett stort glas som du sedan fodrar formarna med.

Sätt ugnen på 150 grader.

Gör fyllningen: Vispa samman smör och mandelmassa till en smidig deg. Riv i bittermandel efter smak. Tillsätt äggen ett i taget och vispa mellan varje till en slät smet.

Till äpplemazariner: Fyll hälften av formarna med mazarinsmet lite mer än till hälften. Klyfta äpplena och vänd dem i socker och kanel. Fördela äppelklyftorna i smeten (så många som för plats).

Till blåbär- och citronmazariner: Tillsätt rivet citronskal och saften från halva citronen i den halva smet som är kvar. Fyll hälften av formarna med mazarinsmet lite mer än till hälften. Fördela blåbären i formarna.

Grädda mazarinerna ca 10-15 minuter.

Låt svalna och glasera eventuellt med 200 g florsocker, 1 msk citronsaft samt 0.25 dl vatten som värms upp i kastrull till 40 grader.

IMG_6693

 

4 thoughts on “Mazariner med blåbär eller äpple

  1. Vill bara tacka för en fantastisk trevlig blogg med en massa härliga recept och inspirerande bilder♡
    Maten idag blev väldigt uppskattad!

Kommentera

