Chokladtårta med creme brulee

Ok! Denna tårta blev till då jag skulle baka födelsedagstårta till min mor. Den går att frysa vilket var perfekt eftersom tårtan behövde bli gjord i förväg och dessutom skulle transporteras ca en timme med bil.

chokladtårta3

Jag hade köpt en ny (gammal) bok av Jan Hedh (Desserter, 1998, Prisma) vari jag hittade denna tårta. Jag har ett minne av att mamma älskar creme brulee och denna tårta har ett lager med creme brulee varför tårtan hade ännu ett bra skäl till att bli bakad. Att en stor del av tårtan består av choklad tänkte jag inte nämnvärt på. Jag hade liksom fokus på creme bruleen. Mamma har efter just denna tårta samt efter andra diskussioner om choklad framfört ganska rakt och tydligt att hon är trött på all denna chokladhysteri. Och uttryckt sig som ”jag blir mer och mer som mormor, hon tyckte inte alls om choklad”. Ok. I fortsättningen när det ska bakas med choklad ska mamma alltid få ett alternativ med icke-choklad.

chokladtårta2

Så, tillbaka till tårtan. Jag skulle baka den hemma hos mina svärföräldrar. Använda ugnen i vilken jag har bränt i princip allt jag har bakat, mer eller mindre. Merparten av mina bakredskap är i kartonger som jag vid nerpackandets stund tänkte ”jag lägger detta här, så att det är enkelt att ta fram och jag kommer ihåg var det är”. Ett tips till alla er som ska packa ner saker i kartonger, som dessutom bärs in av andra och ställas i en ordning som ni inte har någon som helst koll på; SKRIV på kartongerna vad de innehåller. Om möjligt; SKRIV på utvalda kartonger med livsnödvändigt innehåll ”MÅSTE HÅLLAS LÄTTILLGÄNGLIGT”.

I detta utgångsläge bestämde jag mig alltså för att baka en tårta kreerad av Jan Hedh. Om sockerlagen som ska nå 122 grader tänkte jag ”jag har ju gjort sockerlag många gånger. Jag får bara passa den noga, för den brukar ju vara färdig när jag tror det”. Om min behändiga lilla gasbrännare till creme brulee tänkte jag ”i alla tider har man bränt av creme bruleen överst i ugnen, vad kan vara bättre att använda en brännande ugn till än att bränna bruleer?” – I efterhand svarar jag nog ”allt!” på den frågan.

Tårtan består av en pistagebotten och chokladmousse med ett gömt lager creme brulee i. Min relation till pistage är till den där kemiska låtsatssmaken. Och ja, jag gillar den smaken. Så när jag smakar pistage, vackra rena oförstörda nötter, så tycker jag att de smakar ingenting. Alla äkta pistageälskare må förbanna mig nu. Och tro mig, jag vill verkligen tänka ”wow, det är såhär pistage ska smaka”. Men nej. Därav tyckte jag att pistagebotten blev lite osmakandes av pistage. Det var mest dyrt att köpa de små nötterna.

Sedan var det den där creme bruleen. Jag har gjort creme brulee en gång innan och misslyckats. Men denna gången blev den faktiskt riktig fin. Oj vad nöjd jag var när jag tog ut den från ugnen. Och det var så enkelt att skrapa bort ett översta lager som var lite skinnaktigt och bränt och därunder dolde sig den finaste cremebruleen! (Om du nu tänker att det låter ju inte lyckat att behöva skrapa bort ett lager överst, ja, då får du ju tänka det.) In med creme bruleen i frysen inför ett framtida brännande av socker.

Gör moussen utan termometer; där lät jag sockerlagen koka för länge. Jag fick fina sockerkristaller i äggvispet. Jag kastade alltihop. Fick ett sammanbrott. Min Henrik hittade termometern i en kartong. Jag log.  Började om.  Moussen blev fantastisk.

Skulle bränna av bruleen. Strödde över socker. Satte in den i ugnen. Högst upp. Den fick ingen färg alls. Det slutade med att jag fick ta ut den då den börjat bli äggröra i kanterna. Jaha. Där var den vackra bruleen.

Eftersom bruleen hade blivit ganska varm fick den stå ett tag och svalan. Sedan när det var dags att lägga ihop tårtan så hade chokladmoussen stått ute ett bra tag. Troligen var det det som gjorde att den luftiga fina moussen fick ett ganska kompakt slutresultat när tårtan väl skulle ätas.  Eller inte.

Det jag kan säga om denna tårta är att jag aldrig skulle göra den igen. Men den skulle nog bli fantastisk om jag gjorde ett försök till. Så vi får väl se. Något som är säkert i alla fall är att jag inte kommer göra något med choklad när det är mamma som ska firas.

Detta blev ett långt inlägg. Men ibland bara kommer det. Det är ett tag sedan jag bloggade och denna skrivtorka jag har haft tar nog ut sin rätt nu. Så om du fortfarande läser vill jag tacka dig för det. Om du inte gör det så gör du troligen något annat mycket viktigt just nu. Och det är ju riktigt bra det också!

chokladtårta

 

 

2 thoughts on “Chokladtårta med creme brulee

Kommentera

