Hallonmilkshake utan glass

När jag var och handlade idag så blev jag så otroligt sugen på milkshake! Jag funderade stark på att köpa med glass hem men gjorde det inte. Efter middagen tittade jag i frysen och såg att där fanns en bytta hallonsorbet, men ingen glass. Jag tänkte ”nej, det blir ingen milkshake här inte…” Men sedan kunde jag liksom inte släppa tanken på den där milkshaken. Hallonmilkshake! Mm! Alltså jag blir sugen på det igen trots att jag är milkshake-mätt! Så jag mixade ihop en riktigt god milkshake utan glass! Sorbeten är inte alls nödvändig faktiskt, men det ser lite lyxigt ut tycker jag =)

hallonshake 1

Kanske har hur många som helst gjort milkshake utan glass, men aldrig jag. Men nu kan jag garantera att det kommer att bli en hel del mer av den varan här hemma. Så enkelt och så gott. Och som man alltid skriver när man ska framhävda vilket extra bra recept det är ”…och man kan byta ut smaken till vilken som helst…” Jo det är sant! Man kan ta till exempel frysta bananbitar och ringla i lite chokladsås eller mixa med lite kakao. Eller så kan man ju go crazy och ta frysta blåbär och rispa över lite citronzest. Det viktiga är att där är något som är fryst som bidrar till konsistensen eftersom glassen utesluts. Jag kom dock inte på något mer än banan och bär som kan frysas och mixas med mjölk. Så hur förändringsbenäget receptet egentligen är, vet jag inte. Hur som helst, detta blev riktigt, riktigt gott!

hallonshake 3

Hallonmilkshake utan glass 1 glas

  • 1,5 dl kall mjölk
  • 1 skvätt vispgrädde
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 2 tsk strösocker
  • 1-1,5 dl hallon, frysta
  • ev. 1 kula hallonsorbet
  • några extra hallon till dekoration

Häll mjölk, grädde, vaniljsocker och strösocker i en stavmixer-vänlig behållare. Mixa några varv så att allt blandas väl och sockret löses en del. Häll i de frysta hallonen. Mixa till en slät milkshake. Häll upp i glas, toppa ev. med en kula hallonsorbet och några hallon. Njut!!!

hallonshake 2

4 thoughts on “Hallonmilkshake utan glass

  1. Pingback: Vinbärsmilkshake | Sockervisp

  2. Pingback: Chokladmilkshake utan glass | Sockervisp

Kommentera

