Trerätters middag från barndomen

Jag och två vänner brukar ju ha olika temamiddagar. Denna gång var temat Mat som jag växt upp med. Vi står för vars en rätt till middagen.

Oj vad vi har ätit god mat när vi växt upp! Ok, vi hade väl alla modifierat rätterna en aning. Jag hade till exempel hemgjord bearnaissås istället för pulversås. Emma hade gjort egen chokladpudding istället för att använda pulver. Maria hade spettsat till sin rätt med ny fräsch smak av apelsin.

Jag ville egentligen göra inbakad oxfilé med boursin-ost. En stor del av festmaten när jag var liten bestod av smördeg och boursin-ost är nog den godaste färskost jag vet. Men det fanns ingen oxfilé i butik. Därför fick det bli smördegssnurror med svamp till fördrinken (bål) och bara en stekt biff till varmrätten (med tillbehör såklart).

Jag glömde att fotografera fördrink och snurror, så det får ni föreställa er i fantasin. Bål kommer jag ihåg var en stor hit när jag var liten. För att göra ett lite modernare bål gjorde jag ett ”cosmo-bål”. Mycket gott! I bål ska man ha frukt och jag därför stoppade jag gröna vindruvor i frysen. Dessa fick sedan både agera  som pimpning och is. Glöm inte att det ska vara lite kolsyra i bål; en skvätt sprite fick därför hällas i! Till snurrorna stekte jag hackade champinjoner och slog på en skvätt grädde som fick koka ner. Svampstuvningen fick svalna innan jag bredde den på smördeg och rullade ihop till ”rulltårtor”. Jag skar dem till snäckor och bakade av 10-15 minuter i 225 grader. Mums!

Cosmobål med frysta vindruvor

  • 250 g gröna vindruvor, frysta
  • 1 dl countreu
  • 1 dl vodka
  • 0,75 d limejuice
  • 5 dl tranbärsjuice
  • 2 dl sprite (läsken)

Blanda samtliga ingredienser i en bålskål. Fyll upp i glas.

Förrätten var gratinerade havskräftor med smak av apelsin! Supergott!

1förrätt

1förrättenJag hade som sagt en stekt biff till varmrätt. Denna serverades med klyftpotatis, stekta herre cotvertes med vitlök, hemgjord bearnaissås och en bit boursin. Det blev också väldigt gott.

1varmrätt

1varmrättenEmma hade gjort en trio i dessert. Hemgjord chokladpudding, marängsuisse med jordgubbar och kiwi samt fruktcoktail med vaniljglass. Riktigt gott det också!

2desserten

2dessertJag behöver kanske inte skriva att vi var väldigt mätta och nöjda efter middagen?

 

Kommentera

