Färgsprakande thaisallad

Första gången (för några år sedan) som jag köpte fisksås, öppnade jag den och luktade på den. Sedan kastade jag den direkt… Det var en lukt som jag helt enkelt inte trodde var rätt. Nästa gång jag handlade köpte jag en ny fisksås, av ett annat märke. När jag öppnade den märkte jag att den luktade likadant. Så jag drog slutsatsen att det nog var så den skulle lukta… Jag kunde inte riktigt föreställa mig att något med den lukten skulle kunna vara så gott och att jag efter den där andra flaskan som jag inte kastade, har köpt fisksås flera gånger till. 

I veckan gjorde jag en sallad med massor av grönsaker och nudlar. Smaksatt med bland annat fisksås. Fräscht och gott var det. Bådejag,  Henrik och min svärmor tyckte att den var god. Svärfar nöjde sig dock med att säga att han inte tycker om sallad, och att han gärna vill ha dressing till. Jaja, man kan ju inte lyckas alltid.

nudelsallad2

nudelsallad

 

Nudelsallad med tofu

  • 200 g nudlar (ex risnudlar)
  • 200 g tofu
  • 3 msk fisksås, plus lite extra
  • 3-4 lime
  • 3 msk sesamolja
  • 1-2 röd chili
  • 2 vitlöksklyftor
  • 1 tsk råsocker
  • 1 fänkålsstånd
  • 250 g broccoli
  • 150 g sugarsnaps
  • 1 röd paprika
  • 1 mango
  • 100 g böngroddar, färska
  • färsk mynta
  • färsk koriander
  • cashewnötter
  • sweet chilisås

Börja med att tärna tofun. Lägg i en skål och pressa över en vitlöksklyfta. Riv över skalet av en lime och pressa över saften. Hacka en bit chili och strö över. Skvätt över lite fisksås. Låt stå och marinera en stund.

Rör samman en dressing med fisksås, sesamolja, pressad vitlök, hackad chili, saft från en lime och råsocker.

Skär fänkål, broccoli och sugarsnaps i önskvärda bitar. Blanchera ca 2 minuter. Skölj i kallt vatten och salta sedan lätt. Skär paprika och mango i bitar.

Tillaga nudlarna enligt anvisning på paket. Om du vill ha en kall sallad så skölj dem i kallt vatten (minskar även klibbigheten). Om du vill ha en varm sallad -låt bli att skölja dem.

Blanda samman grönsaker, mango, nudlar och tofu. Häll över dressingen. Smaka av.

Toppa salladen med hackad mynta, koriander, cashewnötter, några droppar sweet chili och klyftor av lime.

2 thoughts on “Färgsprakande thaisallad

Kommentera

