Flyttfika med småkakor

När man flyttar så kan man ha tur att ha familj och vänner som hjälper till! Det minsta man kan göra då är att i alla fall bjuda på något som fyller på med energi medan lägenheten töms. Vi fixade bröd och bullar, lite gott pålägg samt lite sött till det. Det var faktiskt perfekt att ha det på det viset. Maten stod framme och flyttgubbarna (jo det var bara gubbar) kunde förse sig själv när de önskade.

flyttfika

Jag hade bakat två sorters småkakor.  Havrekakor med choklad och drömmar. De blev faktiskt mycket bra. Förr har det inte gått så bra med småkakor för mig. Men på sistone har det faktiskt blivit bra. Det är något som har vänt, kanske har en småkaksförbannelse som tidigare legat över mig släppt.

drömmar

Recept på drömmar hittade jag här på baka.se. Jag hade först ett annat recept med hjortronsalt. Men jag upptäckte att jag inte hade hjortronsalt och började leta efter drömmar med bakpulver. Jag kan tänka mig att skillnaden mellan de olika jäsmedlen är att kakan blir sprödare med hjortronsaltet. Med bakpulver blev de nämligen lite hårda i mitten. eller kanske vet du? Smaken blev dock underbar! Kanske kan man minska lite på mjölet för det var en väldigt fast deg, som var på gränsen till smulig.

Drömmar ca 30 st

    • 100 g smör, rumsvarmt
    • 3 dl socker
    • 2 tsk vaniljsocker
    • 1 dl rapsolja
    • 2 tsk bakpulver
    • 5 dl vetemjöl

Sätt ugnen på 175 grader.

Rör smör, socker och vaniljsocker vitt och poröst. Tillsätt oljan lite i taget under vispning. Blanda bakpulvret med mjölet och blanda sedan ner i smörvispet. Forma till bollar och lägga på en plåt. Grädda mitt i ugnen 15-20 minuter.

havrekakor

Receptet på havrekakor hittade jag på Bara en kaka till. De var väldigt goda.  Titta för övrigt in på bloggen och låt dig inspireras! I originalreceptet är det russin. Dessa bytte jag ut mot hackad mjölkchoklad.

Havrekakor med mjölkchoklad ca 30 st

  • 200 g smör
  • 2,5 dl socker
  • 2 dl vetemjöl
  • 1 msk vaniljsocker
  • 1,5 tsk bikarbonat
  • 4,5 dl havregryn
  • 100 g mjölkchoklad, hackad

Sätt ugnen på 175 grader.

Rör smör och socker mjukt. Blanda mjöl med bikarbonat och vaniljsocker. Blanda ihop det med smöret. Blanda därefter i havregrynen, och sist chokladen. Forma till bollar och lägg glest på en plåt med bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugnen ca 12-15 minuter. De kommer att flyta ut och bli platta. Låt dem svalna på galler.

Kommentera

