Chocolate cream pies

Det var längesedan jag bakade nu! Det är ganska mycket annat som tagit tid. Jag hade tänkt baka den här chokladtarten redan förra veckan, men det hann jag inte. Men det var tur att den till slut blev bakad, för den var god! Den blev uppskattad på jobb sådär vid halv tre, tre tiden. Jag dammade av boken United States of Cakes av Roy Fares för att bli inspirerad till en här kreationen. Jag bakade tokmycket från den boken ett tag, men nu är det en tid sedan sist.

Det är en chokladpaj med en chokladmördeg som pajskal. Man penslar det färdiggräddade pajskalet med smält choklad för extra smak och för att bottnen ska hålla sig torr och fin. Pajen fylls med en chokladkräm med 70 procentig choklad och toppas med lättvispad grädde och riven choklad. Mäktig och riktigt god! Jag såg att receptet finns på DN. Roy Fares gör sju stycken portionspajer, men jag gjorde en stor.
image

4 thoughts on “Chocolate cream pies

Kommentera

