Överraska med frukostbullar

Det är alla hjärtans dag och jag kommer inte lägga upp något rosa eller hjärtinspirerat som förra året då jag till exempel gjorde hjärtiga cookies. Istället bjuder jag på ett recept som ni kan fixa ikväll innan sängdags och som ni kan skämma bort er käraste, familj, vän eller bara er själv med. Nämligen enklaste frukostbullarna (frallor).

frallor

Nybakat bröd på morgonen är något av det bästa som finns! Jag har gjort detta recept två helger i rad och min plan är att de ska bakas även ikväll. Endast tre gram jäst är där i. Receptet kommer från Pain de Martin. Han skriver att han gjort det så många gånger att han kan göra detta recept i sömnen. Och jag förstår varför! Det kräver minimal ansträngning men smakar ändå fantastiskt! Det är nästan som en surdegsbulle. Det blir stora fina lufthål i. Martin skriver att det blir 10-12 st, men jag har gjort bara 8 bullar av degen och det tyckte jag blev lagom.

frallor2

Första gången gjorde jag helt enligt recept med enkom vetemjöl special. Gång efter hade jag i en näve havregryn och en näve kruskakli, vilket gick utmärkt. Hur de ser ut är inte så viktigt. Jag gör inga försök till att forma dem till runda saker, utan de får vara så som de blir när de delas på bakbordet.

Frukosten är räddad!

Nattjästa bullar, 8 st

  • 3 g färsk jäst (3 krm)
  • 300 g vatten (3 dl)
  • 390 g vetemjöl special (6 1/2 dl)
  • 9 g salt (1-1 ½ tsk)
  • en klick honung

Kväll, dag 1: Rör ihop jäst, vatten, mjöl, salt och honung. Täck bunken och låt stå i rumstemperatur över natten. Om du vill kan du byta ut en del av vetemjölet mot något annat kul, ex havregryn eller rågsikt.

Dag 2: Först av allt på morgonen: Sätt ugnen på 250 grader.

Skrapa ut degen på ett mjölat bakbord och vik ihop degen i ett treslag två gånger. Låt jäsa 30–45 minuter (beroende på hur bråttom du har).

Dela degen i 8 bitar med en degskrapa eller kniv och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Sätt in bullarna i ugnen och baka av tills de fått fin färg, 10–15 minuter. Njut!

4 thoughts on “Överraska med frukostbullar

  1. De ska jag prova. Har också ett recept på bullar som kalljäses men de klickar man bara ut. Jag brukar smyga i lite havregryn och solrosfrö i mina 👍 / Ewa

Kommentera

