Apelsinkaka med ingefära och choklad

När min mor och syster skulle komma och fika ville jag göra en mjuk kaka. Snabbt skulle det gå också. Jag svängde då ihop nedan kaka som blev riktigt bra! Jag älskar apelsin i kakor (speciellt med choklad)! Dessutom tänkte jag att jag kunde passa på att kylskåpsrensa lite, så jag använde de sista inlagda ingefärsknölarna som stått i sin burk i kylen en tid. För att det skulle bli lite mer än bara en mjuk kaka rörde jag ihop en syrlig chokladtopping med apelsinsaft, sockerlag från ingefäran och turkisk yoghurt. Den behöver lite tid i ugnen, men tar bara några minuter att vispa ihop.

Ja, jag blev riktigt nöjd med den här kakan. Tänk så enkelt det kan vara! Kakan får mig också att tänka på min mormors goda mjuka kakor. Hon brukade göra en apelsinkaka i en avlång kakform. Hon stänkte lite röd karamellfärg i smeten, bara så att den blev precis lite färgad. Ibland är en mjuk kaka precis det som passar bäst!

apelsinkaka

Apelsinkaka med ingefära och choklad

  • 3 ägg
  • 3 dl socker
  • 3,5 dl vetemjöl
  • 1 tsk bakpulver
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 50 g smör, smält
  • 1 dl mjölk
  • 1 apelsin, skalet
  • 40 g syltad ingefära (eller mer)

Topping

  • 100 g choklad, 70 %
  • 1 apelsin, juicen
  • 1 msk florsocker
  • 1 msk sockerlag från den inlagda ingefäran
  • 1 dl turkisk yoghurt, 10 %

Sätt ugnen på 175 grader.

Vispa ägg och socker fluffigt. Riv ner apelsinskalet. Hacka ingefäran och häll i äggvispet. Blanda mjöl, bakpulver samt vaniljsocker. Vänd ner mjölblandningen, smör och mjölk i omgångar. Häll smeten i en form (24 cm) med bakplåtspapper i botten. Baka i nedre delen av ugnen 40-45 minuter.

Dela chokladen i bitar. Smält över vattenbad tillsammans med apelsinjuice, florsocker och sockerlag från ingefära. Rör jämnt. Låt svalna innan yoghurten vänds ner. Bred över den avsvalnade kakan och avnjut.

6 thoughts on “Apelsinkaka med ingefära och choklad

Kommentera

