Kolakakor med kokos och mjölkchoklad

För ett tag sedan gjorde jag några riktigt goda småkakor med kokos och vit choklad. Häromkvällen när jag kände att jag bara var tvungen att baka så gjorde jag dem igen. Dock med mjölkchoklad istället för vit choklad och med mörkt muscovadosocker. Originalreceptet kommer från en bok från Magnolia Bakery (se via länken ovan).

När man bakar på kvällen och tar med till jobb dagen efter så blir ju bilden lite som den blir… Men en bild blev det i alla fall. image

Förra gången gjorde jag kakorna som små propra runda kakor, men i brist på ork så testade jag att rulla ut degen till längder som skars i ”snittar” likt biscotti eller syltsnittar efter att de gräddats. Det gick hur bra som helst och gjorde det till ett riktigt effektivt kakbak! Det blev dessutom många fler kakor (ja, för att varje kaka är mindre såklart).

Till ca 50 kaksnittar:

  • 3 dl vetemjöl
  • 0,5 tsk bikarbonat
  • 1 nypa salt
  • 112 g smör, rumsvarmt
  • 0,75 dl strösocker
  • 0,75 dl mörkt muscovadosocker
  • 0,5 ägg
  • 1 msk mjölk
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 100 g mjölkchoklad, grovt hackad
  • 1,25 dl kokosflingor

Sätt ugnen på 175 grader.

Vispa smör och socker fluffigt ca 3 minuter. Tillsätt det halva ägget, mjölken och vaniljsockret. Vispa ihop ordentligt. Blanda mjöl, bikarbonat och salt. Tillsätt mjölblandningen och vispa tills det går ihop. Rör ner kokos och hackad mjölkchoklad.

Dela degen i fyra delar. Rulla varje del till en rulle, ca 2 cm i diameter. Lägg på bakplåtsklädd plåt. Platta till något. Grädda mitt i ugnen 12-15 minuter. Dela längderna i snittar med en kniv direkt när de tas ut från ugnen. Låt svalna.

2 thoughts on “Kolakakor med kokos och mjölkchoklad

  1. Finfint, som alltid 🙂 Kom ihåg vi diskuterade det med psylliumfrö, bakade med fröna häromdagen och blev riktigt bra.. men degen fick jäsa länge så de kanske mjuknade till. Nästa test blir i smoothie..
    (Bestämmer att det snart är helg) så trevlig helg! 🙂

    • Haha låter bra att du bestämmer att det är helgdags!!
      Vad bra, ja det kanske är det att de ska blötas upp ordentligt. Jag är mer skeptisk till smoothie, så berätta gärna hur det går där med. Ser framför mig knaster i tänderna..
      Tack också, jag tycker fortfarande att det är kul att vi verkar vara sugna på samma saker så ofta 🙂
      Trevlig helg!

Kommentera

