Sockerfria småkakor

Jag ville göra några kakor som inte var fyllda med socker eller fett. Jag är absolut inte så att jag är rädd för varken eller, men det gör ju inget att då och då försöka göra något gott som är mindre onyttigt. Jag fick inspiration från dessa bananhavrekakor hos Baka Sockerfritt. Fast jag gjorde såklart om receptet lite… Jag hade inte hasselnötsmjöl eller mandelmjöl eller kokosmjöl… Ja ni förstår. Men det blev en riktigt god smak på kakorna! Söta som tusan med enkom banan som ”sötningsmedel” och en riktigt god smak av kokos! Mums! Enkla var de också att göra. En sådan här till kaffet vid tretiden på jobb är perfekt för att vakna till!

imageDe är som små fina småkakor, men är inte alls så spröda som småkakor. De är snarare lite sega i konsistensen. Jag gjorde bara en liten sats för att testa. Men den kan utan problem dubblas.

Sockerfria småkakor, 7 st

  • 40 g banan
  • 2 torkade aprikoser
  • 20 g havregryn
  • 20 g kokosflingor (plus extra att strö över)

Sätt ugnen på 150 grader. Mosa bananen och blanda i finhackade aprikoser. Mixa havregryn och kokosflingor till ett något grovt mjöl. Blanda i ner mjölmixen i bananen. Det ska bli en deg som går att rulla 7 stycken ”kulor” av. Lägg kulorna på en plåt med bakplåtspapper och platta till dem till ca 0,5 cm tjocka. Strö eventuellt över lite kokosflingor. Grädda mitt i ugnen ca 20 minuter.

4 thoughts on “Sockerfria småkakor

  1. Å va gott, å va gott, å va gott! Haha! Har nytt jobb nu så jobbar i Helsingborg och åker hemifrån så himla tidigt.. och blir alltid så himla hungrig på eftermiddagen 🙂 Kanske får bli så att jag måste göra såna här kakor 😉

  2. Ååå dom här ska jag göra med Theo imorgon! Perfekt att pyssla med en tidig eftermiddag!
    ♡♡♡Puss och kram♡♡♡

Kommentera

