Baguette med variation

Jag såg Leila baka baguette i veckan och blev så himla sugen! Jag såg framför mig sega och smakrika baguetter, fyllda med stora luftiga hål (hur nu något kan fyllas med håligheter…) Det blev goda baguetter också. Det enda jag inte blev nöjd med var luftigheten. Baguetterna var mer finhåliga än storhåliga. Jaja, får väl testa något annat nästa gång.

baguette ogräddad

Leila gjorde baguetter med choklad och det tänkte jag att jag måste testa. Dock vågade jag inte göra chokladbaguetter av hela degen, utan jag nöjde mig med ett. Det blev två naturella och ett med en rosmarinolja som jag mortlade ihop av en sorglig rosmarinkryddväxt som nog egentligen aldrig varit lycklig. Fast i baguetten var den utsökt och där kom den nog till ro! Baguetten med choklad var faktiskt godast med bara smör. Jag testade med nutella eftersom jag tänkte att det borde ju vara som gjort för det, men haken är nog att jag ju fortfarande inte gillar nutella på bröd. Nutella passar bäst på tesked (läs matsked) direkt i munnen. Men visst ser det läckert ut?

baguettechokladen

baguette choklad nutella

Baguetten med rosmarin var riktigt god med bara lite olivolja. Perfekt till maten!

baguetterpluso

baguette rosmarin

Jag hade stor tilltro till degen då den påbörjades redan kvällen innan genom en poolish. En liten fördeg med endast lite jäst som ska ge brödet det där lilla extra. Receptet är enligt Leilas baguette (se länk ovan). Leila har ett något annorlunda recept till sina chokladbaguetter, men jag använde samma till alla.

Baguette 4 st

Poolish, deg 1:

  • 5 g jäst
  • 3 dl kallt vatten
  • 5 dl vetemjöl special

Deg 2:

  • 15 g färsk jäst
  • 3 dl kallt vatten
  • 1 sats poolish
  • 1 msk salt
  • 1 msk strösocker
  • 7–8 dl vetemjöl special

Eventuell smaksättning:

  • 50 g mörk choklad, hackad
  • två kvistar rosmarin + 2 tsk olivolja
  • frön eller flingsalt att strö över

Börja med att göra poolishen på kvällen innan du ska baka baguetterna: Smula jästen i en bunke. Häll i vattnet och rör ut jästen. Blanda i mjölet. Låt stå i kylskåp över natten.

Häll alla ingredienser till deg två i en degblandare och låt knådas på låg hastighet i 15 minuter. Låt jäsa 1,5 timme. Dela degen i fyra och forma till baguetter. Om du vill smaksätta dina baguetter gör enligt följande:

Rosmarinolja: mortla samman rosmarin och olivolja. Platta ut  en av degbitarna något och bred på rosmarinoljan. Rulla ihop till en baguette och vrid något.

Choklad: platta ut en av degbitarna något och strö över chokladen. Rulla ihop till en baguette och vrid den en aning.

Låt jäsa på plåt (gärna baguetteplåtar) 1,5 timme till. Sätt ugnen på 250 grader. Pensla baguetterna med vatten och strö eventuellt över frön eller flingsalt. Grädda mitt i ugnen 25-30 minuter. Sänk ungsvärmen till 200 grader när 10 minuter har gått.

baguettex4

5 thoughts on “Baguette med variation

  1. Såg också det programmet när Leila gjorde chokladbaugetter 🙂 Dina baugetter ser urgoda ut, jag bakade häromdagen och hade pofiber i degen, köp aldrig det. Fick nåt tips om att det ska göra degen saftigare, men resultatet blev supersegt (tänk typ det sista som är kvar av osten haha!) Inget mer av det helt enkelt 😉 Har du testat psylliumfrö i bröd?

    • Tack! De var goda men som sagt hade de bara små luftbubblor… Har aldrig hört talas om pofiber, vad är det för något egentligen? Det låter inte inte bra alls… Jag hade psylliumför hemma ett tag för det ska vara så nyttigt, men jag tyckte alltid att det blev för hårt i brödet eller på filen eller var jag använde det. Fast tror att grejen är att det ska blötläggas va? Har du använt det?

Kommentera

