Havrekakor och amerikanska pannkakor

Ändå sedan jag fick den senaste Baka (mat och vänner, nr 6 2013) har jag velat göra havrekakorna som finns med i tidningen. Det är inte havrekakor som småkakor utan havrekakor som matbröd. Jag tyckte att de såg så goda ut. Så i helgen fick jag tid till att baka dem. Medan Henrik var ute och sprang satte jag deg. Jag hade inte rågsikt och vetemjöl special som det ska vara enligt originalreceptet så det blev dinkelmjöl och vanligt vetemjöl istället. Det blev väldigt fina och goda kakor!

lbröd

Jag passade också på att göra den urgoda juicen med rödbetor som jag gjorde förra helgen. När man gör juice i råsaftcentrifug blir det rester av själva fruktköttet. Jag funderade på vad jag kunde använda det till som skulle passa till frukost och kom att tänka på amerikanska pannkakor. Så jag blandade ihop en smet och vände i de finhackade bitarna av rödbeta, jordgubb, apelsin och morot. Det blev faktiskt väldigt gott.

ljusrosap

Havrekakor, 4 st

  • 50 g smör
  • 5 dl mjölk
  • 50 g jäst
  • 115 g havregryn
  • 300 g dinkelmjöl
  • 400 g vetemjöl
  • 70 g ljus sirap
  • 1 tsk salt
  • 1 ägg till pensling
  • 1 näve havregryn till toppen

Smält smöret. Häll på mjölken. Lös upp jästen i smörmjölken. Tillsätt resten av ingredienserna och kör i degblandare 10 minuter. Låt jäsa 40 minuter.

Tag ut degen på mjölat bakbord. Dela degen i fyra. Platta ut dem till rundlar, ca två cm i tjocklek. Gör ett hål i mitten av varje med handen. Låt jäsa övertäckta 40 minuter.

Värm ugnen till 250 grader. Pensla kakorna med ett uppvispat ägg och strö över lite havregryn. Grädda mitt i ugnen 20 minuter,  sänk värmen till 225 grader när du sätter in dem.

lbröden

Lrödjuice

Rödbetsjuice med jordgubb

  • 5 små rödbetor
  • 200 g jordgubbar
  • 2 apelsiner
  • 1 morot

Skala rödbetor, apelsiner och moroten. Kör alla ingredienser i råsaftcentrifug. Spara eventuellt fruktköttet till pannkakor, grönsaksbiffar eller något annat.

Ljusrosa amerikanska pannkakor, ca 12 st

  • 2 ägg
  • 3 dl vetemjöl
  • 1 nypa salt
  • 1 tsk bakpulver
  • 2,5 dl mjölk
  • 1 tsk socker
  • 2 dl fruktkött från råsaftcentrifug
  • 25 g smör, smält

Separera äggen och lägg gulorna i en bunke och vitorna i en annan helt ren bunke. Blanda mjöl, salt och bakpulver och häll i bunken med äggulor. Fyll på med 1,5 dl av mjölken och rör till en klumpfri smet. Blanda i resten av mjölken.

Häll 1 tsk socker i äggvitorna. Vispa till ett styvt skum. Vänd ner äggskummet i mjölksmeten. Vänd sedan ner fruktköttet och det smälta smöret.

Klicka ut smeten i ett stekjärn med lite smör. Det brukar gå bra att göra ca tre åt gången. När bubblor börjar synas i pannkakan är det dags att vända den.

Servera med lite vispad grädde eller smör.

ljusrosa pannkakor

2 thoughts on “Havrekakor och amerikanska pannkakor

  1. Idag gjorde jag pannkakor med yoghurt i enkla, mättande och mycket goda! Precis vad en sjuk och kinkig Theo behövde!

Kommentera

