Hälsokris efter nyår

Visst brukar det bli en hälsokris efter nyår? Nyårslöften har givits. En nystart ska ge ett nytt liv. Gör det där som du vet är så bra, var duktig nu och bli den som du alltid har velat vara. Det är mer folk på gymmet en bit in i februari, tidningar fylls med hälsosam mat och grönsaker är ett måste. Jag förstår inte det här med nyårslöften. Jag undrar hur måna som kan hålla dem. I ett ögonblick på nyårsafton, runt 14-tiden på dagen, sa jag till Henrik (som spelade in det och skickade till hela min familj) att detta året ska jag inte äta någon bearneissås, inga pommes, äta mer frukt och grönsaker och använda vår råsaftcentrifug minst en gång i veckan. Henrik log och sa något i stil med ”okej, då ska vi se hur länge detta håller…” Som tur är påpekade min mamma relativt fort att ”det var ju en himla tur att jag hade sagt detta året” eftersom det, när jag gav mitt uttalande, fortfarande var 2013 och alltså inte gällde nästa år, 2014. Tack mamma!
fruktfat
Jag har inte givit något mer nyårslöfte. Har du, så önskar jag dig lycka till! (Ärligt!)
fruktjordgubb
Men nu till råsaftcentrifugen. För några år sedan köpte vi en sådan, en sådan som blev årets julklapp 2013. Jag tänkte att jag skulle göra slag i sak och börja använda den. Den är ju riktigt bökig att diska och tar stor plats vilket har gjort att den använts få gånger sedan den inköptes. Men det blir otroligt gott! Så jag tänkte bjuda på några riktigt goda och helt hälsosamma drinkar (även om man kan diskutera kring att det är mycket nyttigare att äta hela frukten än att pressa den till juice) som vi njutit av till några av helgfrukostarna som varit. Det är löjligt enkelt att göra, och ingredienslistan och beskrivning är egentligen onödigt att skriva, men vad skulle jag annars fylla ut med? Den absoluta favoriten vi gjort är en farligt röd, den är längst ner (fylld med några fler ingredienser). Men jag börjar med en orange!
morot1

Morot och citron, 2 glas

  • ca 600 g morötter
  • 1 citron

Skala morötterna och citronen. Kör genom en råsaftcentrifug. Njut omedelbart!
morot1
äppelapelsin

Sedan har vi en äppelapelsin. Även denna enkel.

Äppelsin, 2 glas

  • 3 apelsiner
  • 2 äpplen

Skala apelsinerna. Pressa apelsinerna och äpplen i råsaftcentrifug. Njut!
apelsin
Sedan gjorde vi en utan råsaftcentrifug. Krämig, frisk och härlig. Massor med hallon!

hallon

Hallonlyx, 2 glas

  • 400 g hallon (frysta)
  • lite äppeljuice att spä med

Mixa hallonen tillsammans med en skvätt äppeljuice. Sila hastigt för att slippa en del kärnor. Servera!
fruktrödbeta
Nedan kommer den absoluta favoriten! Denna är ännu härligare i färgen än den ovan. Den förgyller vilken frukost som helst som en en äkta liten ädelsten!
fruktjuiceRubinrödbeta, 3-4 glas

  • 4 morötter
  • 3 rödbetor
  • 2 apelsiner
  • 1 citron
  • 10 jordgubbar

Skala morötter, rödbetor, apelsinerna och citronen. Pressa i en råsaftcentrifug tillsammans med jordgubbarna. Njut! Denna är helt otroligt god!
rödbetsjuiceSedan kan man diskutera om man ska skala frukt och grönsaker innan man kör dem i centrifugen. Man behöver inte göra det, centrifugen klarar hela apelsiner och citroner galant. Men enligt min smak blir det alldeles för beskt att använda citrusfrukter med skal. Sedan är det det där med gift i skal och smuts. Vissa grönsaker och viss frukt köper vi ekologisk och viss inte. Icke ekologiskt skulle jag inte köra med skal. Våra ekologiska morötter såg rena och fina ut och dem sköljde jag bara under rinnande vatten. Rödbetorna var också ekologiska, men de såg så grova ut, så de blev skalade i alla fall. Som vanligt när du är i köket; gör vad du anser passar dig =)

4 thoughts on “Hälsokris efter nyår

  1. Snyggjuice! 🙂 Tiggde till mig att få låna min lillasysters råsaftscentrifug som den endast använt en gång 😉 Jag har också använt den en gång haha! Men det är riktigt roligt att göra juice, och jag tror allt vi får ta fram den igen. Vi tog morot, äpple och clementin sist och det blev väldans gott. Som du säger är det nog bra att skala först.. i alla fall om man inte vill ha färgen det är på skalet. Vi hade gröna äpplen och tillsammans med moroten blev det brunt 😉 Nästa gång ska skalet av först 🙂 Mango som du har på bilden kan säkert vara jättegott.

    • Ja det blir lätt så 🙂 därför ska jag försöka använda den i alla fall en gång i veckan. Att det blev brunt med äpple var nog inte skalets fel, all äpplejuice blir mer eller mindre brun när den kommer i kontakt med syre, det är det tråkiga med äpplejuice. Jag gjorde en jättegod med mango, honungsmelon, äpple och citron, mums! Den kan rekommenderas också 🙂 hoppas du kommer igång med juiceandet 🙂

  2. Lägger mig i er diskussion;)
    Ja, äpple har lätt för att bli brunt men äppplesprten spelar också roll. Vi fick juice gjord på gravenstein äpplen och den var ljust rosa i färgen!

Kommentera

