Mjuk pepparkaka med lingon och tranbär

Än är det inte för sent för mjuk pepparkaka, eller kanske är det för tidigt (ett helt år kvar till jul). Kakan var jättegod, men jag är inte förtjust i florsockerglasyr. Jag vill verkligen gilla det för det är så himla fint, men även om jag bara tar pyttelite så tycker jag att det är för mycket. Men kanske får jag öva mig på att uppskatta den…

pepparkaka9Den rosa färgen i glasyren kommer helt från mosade lingon. En matsked gav vääääldigt mycket färg. Sedan stödde jag lite lingon och hackade torkade tranbär över. Jag gillade att ha det sura och lite skarpa över, men det gjorde inte Henrik. Receptet är från Hannu Sarenströms Vinterkalas (2008). Fast som vanligt är det lite omgjort. Det verkade så omständigt att vispa den sura grädden för att sedan vända i, och så hade jag ingen sur grädde heller faktiskt. Och det verkade jobbigt att lösa upp bikarbonaten i lite vatten som originalreceptet säger. Jag uteslöt även mandel. Receptet halverades också då jag inte tyckte att jag behövde två stycken… Ja, jag kanske bara ska passa på att skriva att kakan i slutänden inte är så lik Hannus, men Hannus bok är en riktigt mysig bok som bör omnämnas ändå.

pepparkakaMjuk pepparkaka

  • 2 ägg
  • 3 dl socker
  • 0,5 msk kanel
  • 0,5 tsk kardemumma
  • 0,5 tsk ingefära
  • 1 krm malen nejlika
  • 3,5 dl mjöl
  • 0,5 tsk bikarbonat
  • 100 g smält smör
  • 1,5 dl vispgrädde

Sätt ugnen på 200 grader. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda mjöl, kryddor och bikarbonat. Vänd ner mjölblandningen i omgångar tillsammans med vispgrädden. Vänd slutligen ner smöret. Häll smeten i en smord och mjölad form. Grädda ca 40 minuter tills en provsticka kommer ut torr.

Om en liten glasyr önskas röres florsocker och en skvätt grädde ihop, eventuellt med lite lingon. Ringla över och strö eventuellt över lite lingon och hackade torkade tranbär.

 

Kommentera

