Bryssel, chokladens högkvarter

Kanske kommer någon motsäga sig att jag skrivit att Bryssel är chokladens högkvarter. Kanske för att det främst är EUs högkvarter och att choklad finns på så många andra ställen och kakaobönan definitivt inte kommer från Belgien. Men jag kan lova er, jag har aldrig sett så många chokladbutiker någonstans som i Bryssel! På vissa gator fanns det fyra stycken på samma gathörn!

brysselchoklad

brysselgran

Jag och min Henrik var i alla fall där i helgen. En riktigt mysig stad. Många har frågat varför vi ville åka till Bryssel. Det är ju inte precis någon typisk weekend-stad. Nej, och det var lite det vi ville åt också. Vi visste inte så mycket man skulle se i Bryssel, så vi tänkte att det blir nog en weekend utan måsten. Och det var precis vad det blev. Att ett världskänt bryggeri, Cantillon, ligger i Bryssel var ju även en bonus för min öl-älskande man… Och nu passar det kanske att varna för ganska långt inlägg, men om du ska till Bryssel i en när framtid, så bör du inte missa detta =)

image

Brysselljus

Jag kan definitivt rekommendera Bryssel. Speciellt som en stad att åka till över julhelgerna. På många gator och torg fanns det mysiga julmarknader och det var fyllt med gnistrande juleljus och andra stämningsfulla dekorationer. Det finns gott om restauranger och butiker och varenda Brysselbo verkar vara ute i vimlet vilket bidrar till en mycket härlig stämning.

Nedan har vi desserterna från restaurangen Aux armes de bruxelles. Det var jättegod mat och desserterna med.

IMG_5660

IMG_5661Bryggeriet Cantillon brygger spontanjäst öl. De tillsätter ingen jäst utan låter ölet jäsa med jästen som finns i luften. Nedan ser ni några bilder från Cantillon-bryggeriet. Det blir en öl som jag tycker påminner om torr cider, varför jag gillar den ganska mycket. Det enda ”tilltugg” som fanns att köpa på bryggeriet när man köpte en öl att dricka där var en bit ost. Och det var verkligen en BIT ost man fick in, den var gigantisk!

IMG_5869

IMG_5667

IMG_5744

IMG_5877Vi åt lunch och smakade på några öl på ”Moeder Lambic”. En mycket trevlig pub med god mat och massor med öl. Där drack jag nog den godaste ölen; den är från bryggeriet Bockor och heter Jacobins Rouge. Vi åt en vegetarisk paj som var löjligt god med bland annat morot och zucchini. Och beställde även surdegsbröd med ”krukost”. Mums!

bpubPå ett annat ställe åt vi löksoppa och musslor. Löksoppa är kanske inte det vackraste att fotografera, men det är nog något av det godaste jag vet! Och nu talar jag riktig löksoppa! Inte sådan som min hemkunskapslärare kallade för ”löksoppa”. Jag såg verkligen fram emot den där lektionen i skolan när vi skulle göra löksoppa, men med förfäran mötte jag ett recept med purjolök och potatis?! Det var helt enkel en purjolök- och potatissoppa vi gjorde. Inget fel på den, men den är inte i när av den löksoppa som får puttra i några timmar och spetsas med lite vermouth eller konjak. Det är löksoppa det!

brusselGranen nedan stod i ett skyltfönster och jag tyckte att den var så vacker att jag var tvungen att ta en bild =)

IMG_5915Det finns massor av ”gallerier” i Bryssel; affärsstråk som ligger i passager mellan hus med vackra tak byggda över sig.

bryssel passageDet fick bli slutet på detta inlägg om Bryssel. Hoppas att du blev lite sugen på att åka dit =)

6 thoughts on “Bryssel, chokladens högkvarter

  1. Jag blir definitivt sugen på att åka dit!
    Kan ju säga att jag missade allt det där…
    Sist jag var i Bryssel ville jag ju bara lyckas ta mig hem;)

    • Haha vi åt ju bara en våffla, eller Henrik åt två, men jag ångrar att jag inte åt fler!! Det var en väldigt mysig helg 🙂 hoppas det blir en semester snart för dig då!!
      Ha en fortsatt trevlig helg du med!

Kommentera

