Saffransglass på pinne

En dessert jag gjorde i förra veckan var en liten saffransglass på pinne. Det är en enkel glass att göra som egentligen är mer som en fryst pannacotta än glass. Den var riktigt riktigt god! Lite meckigt var det med vilken form jag skulle frysa dem i och sedan lossa ifrån och så vidare. Men det var de väl värda.

saffranspinnar

saffranspinne

En av dem som skulle äta av glassen är vegetarian, så jag bytte ut gelatinet i receptet till gelésocker. Det var första gången jag använde det och det fungerade bra i detta recept.

Originalreceptet kommer från boken Desserter med stil av Daniel Roos (Bonnier Fakta, 2012). Här under kommer receptet så som jag gjorde det.

Chokladdoppade saffranspinnar (miniformat) 20 st

  • 5 dl vispgrädde
  • 0,5 dl gelésocker
  • 0,5 dl strösocker
  • 1 vaniljstång
  • 1 g saffran

Doppning

  • 100 g mörk choklad
  • 0,5 dl rapsolja
  • 1 dl mandel, hackade

Häll alla ingredienser i en kastrull (vaniljstången delad på mitten och urskrapad på frön så att allt kommer med). Koka upp och låt koka i 30 sekunder. Häll upp i formar. Jag använde en minimuffinsplåt. Ställ i kylen att stelna. Ställ en glasspinne i varje ”glass”. Ställ sedan i frysen.

Lossa dem från sina formar när de är genomfrusna. Jag värmde undersidan av formen med en gasbrännare. Ställ in i frysen igen på en tallrik. Smält under tiden chokladen med rapsoljan. Låt svalna till rumstemperatur. Doppa sedan glasspinnarna i chokladen och sedan den hackade mandeln. Förvara i frysen till servering.

saffranspinns

5 thoughts on “Saffransglass på pinne

  1. Pingback: Två desserter att avsluta med | Sockervisp

Kommentera

