Amarettotryffel

Tryffel det är gott och hör julen till. Dock talar jag om chokladtryffel och inte den knöliga svampen. Den går att smaksätta i det oändliga och en liten tryffel kan aldrig vara fel. Denna har jag smaksatt med amaretto, mandelsprit. 

tryffelamaro1

Jag har kommit på att jag glömt ta i smör i de senaste tryfflarna jag gjort. Men det har varit gott ändå.

Amarettotryfflar

  • 150 g mörk choklad (70%)
  • 0,75 g grädde
  • 2 tsk amaretto
  • 1 msk kakao + 1 tsk florsocker till rullning

Hacka chokladen fint. Koka upp grädden och häll över chokladhacket. Låt stå en minut så att värmen fördelas. Rör sedan till en slät ganache. Blanda i amaretto (eller annan sprit) efter smak. Rör slät igen. Låt ganachen stelna till, gärna i rumstemperatur. Forma sedan till tryfflar. Blanda kakao och florsocker och rulla tryfflarna där i. Förvara svalt.

tryffel amaretto

Kommentera

