Glöggtryffel med pepparkakskross

Inspirerad av jul, (ja lite julstämning är det ändå) blev det en glöggtryffel. Den blev mjuk och len, fin och lagom! Tryffel är faktiskt något som jag har lyckats med på sistone. Många gånger har jag klagat över detta rent ut sagt fanskap kallat choklad och tryffel! Det fanns en period när den skurna chokladsmeten var mer regel än undantag. Sedan hände något (peppar peppar…)! Oavsett om det beror på bättre recept, mer finhackad choklad, en tålamodsstund när den varma grädden tillåts sprida sin värme i chokladhacket eller om jag helt enkelt bara haft otur med kemin tidigare, så har det i alla fall blivit riktigt bra på sistone.

Kanske gjorde jag en styggelse mot fin choklad i detta recept. Jag ville ha lite mer sötma än vad den 70 procentiga chokladen erbjuder, så jag tog hälften 70 procentig choklad och hälften mjölkchokald i detta recept. Det slog senare att jag ”spätt” ut dyr mörk choklad med en mindre fin mjölkchoklad. Men jag tyckte i alla fall att slutresultatet blev bra.

glöggttryffel

 

Glöggtryffel

  • 100 g mörk choklad
  • 100 g mjölkchoklad
  • 80 g grädde (ca 0,75 dl)
  • 1 msk glögg
  • 50 g choklad till rullning
  • 10-15 pepparkakor till rullning

Hacka 100 g mörk- och mjölkchoklad fint. Lägg i en plastbunke. Koka upp grädden. Slå den över chokladhacket så fort den kokat upp. Låt stå en minut eller två så att värmen sprider sig i bunken. Rör sedan till en slät ganache. Häll i glöggen och rör slät igen. Låt stelna i rumstemperatur.

Rulla kulor av glöggtryffeln och låt stå i kylen för att stelna helt. Smält under tiden 50 g choklad. Söt pepparkakorna till ett fint ”kakmjöl”. Nu blir det kletigt; Rulla tryffeln hastigt i den smälta chokladen och rulla sedan i pepparkakskrosset. Lägg i lufttät burk och förvara svalt.

God jul!

Kommentera

