Choklad- och kaffetårta

Henrik skulle ha killkväll. Han frågade om jag ville baka något. Det blev ett tillfälle att testa Roy Fares espresso cake från hans bok United States of Cakes.

chocolatecoffeTårtan har saftiga bottnar, är fylld med en marshmallowfluffsmörkräm samt den kaffe/chokladsmörkrämen som tårtan även är täckt med. Det var första gången jag smakade marshmallowfluff och jag kan inte hjälpa det, men jag kan inte med det. Där något som triggas redan när jag håller i burken och funderar över vad den innehåller och att den marknadsförs som ett fettsnålt alternativ att ha på mackan. Jag är medveten om att jag möjligen är relativt ensam om att ha denna känsla. Oavsett så gav jag den en chans och följde receptet. Men jag är antagligen redan förstörd, för jag kunde inte riktigt smaka på marshmallowfluffsmörkräm med ett objektivt sinne. Så vad jag tyckte om den kan ni ju själv fundera över…

chocolatep

(I övrigt) var tårtan mycket god. Dock är själva grejen med smörkräm att den måste vara rumstempererad. Annars är det ju ingen mjuk och fin smörkräm. Det var en himla skillnad på när jag hade tagit ut en bit tre timmar i förväg och när hela tårtan hade fått stå ute endast 30 minuter innan servering. Nej, smörkräm måste få tid att mjukna. Kaffe/chokladsmörkrämen var himelsk och nog den första smörkräm med maräng i som jag lyckats så bra med! Den var len, kraftig, luftig, Mmm, ja helt enkelt bara Mmm!

chocolatecake

8 thoughts on “Choklad- och kaffetårta

  1. Den ser ju sjukt lyxig ut!
    Men jag förstår vad du menar- kanske varmvispad maräng skulle kunna vara ett alternativ?!
    Puss&Kram

    • Tack! Smeten var ganska lös, men det blev inga problem, fick bara vänta med att hälla upp smeten tills precis innan den ska in i ugnen. Och så brukar jag spänna fast ett bakplåtspapper i formen så det ej rinner ut 🙂

      • Jo, har t.o.m. frågat Roy själv nu ^^ och han sa också att smeten ska vara lös 😉 Då vet jag till nästa gång att jag ska lita på receptet (hehe) och inte hälla i mer torra ingridienser än angivet -.- men allt gick bra till slut ändå 🙂 men säkert ännu saftigare bottnar med lösare smet!
        Tack för hjälpen

      • Bottnarna blir väldigt saftiga! schysst av Roy Fares att svara 🙂 bra att det ändå blev bra och det blir säkert bra nästa gång också med mindre torra ingredienser 🙂

  2. Jag har gjort egen marschmallowfluff de ggr jag använt det. Finns ok recept på kokaihop.se
    Vet dock ej om det är ”godare” men helt klart fräschare!

Kommentera

