Första advent firas med pepparkaksfudge!

Idag är det första advent! Julmyset kan börja på allvar! Jag har redan en hel del tankar på vad som kan stökas med i köket. Mitt första juliga godis detta år, är en fudge med smak av julkryddor. Det passar faktiskt bra att kalla den för pepparkaksfudge. Fudge har jag nog aldrig gjort förr. Det var väldigt enkelt att göra och jag kommer nog göra fler satser fudge innan jul. Det går ju att smaksätta den med vad som helst och det gör det så himla kul! Sedan ser jag det som en utmaning att testa hur mycket jag kan minska på sockret utan att konsistensen tar stryk. För det kan inte stickas under stolen med att fudge det ÄR sött.

fudgepepparkaka

Testa gärna denna lena fudge, den visade sig vara något beroendeframkallande. Jag tog en bit och tänkte ”mm, så gott, men det räcker med en”. Men sedan smälte fudgen bort och jag vara bara tvungen att ta en till! Du kommer att förstå vad jag menar. Jag gjorde små bitar, men det kan du ju såklart själv moderera med.

FudgeburkPepparkaksfudge

  • 0,75 tsk kardemummakärnor
  • 0,5 tsk malen ingefära
  • 0,5 tsk malen kanel
  • 1 kryddnejlika
  • 25 g smör
  • 2,5 dl socker
  • 1 dl vispgrädde
  • 1 dl matlagningsgrädde
  • 0,25 dl ljus sirap
  • 1 krm salt

Stöt samman kryddorna i en mortel. Häll alla ingredienser i en kastrull. Rör om sparsamt så att det precis blandas. Ställ på svag värme och låt smälta samman. Rör då och då. Höj värmen när sockret lösts upp och låt koka till 115 grader, ca 35 minuter. (Min glömdes bort och kokade till 119 grader, men det blev bra ändå). Tag av värmen och låt stå fem minuter. Vispa sedan kraftigt för hand eller med elvisp ca fem minuter till fudgesmeten blivit matt och tjocknat. Häll upp i en form som klätts med bakplåtspapper. Låt stelna i rumstemperatur. Skär sedan upp i önskvärt stora kuber. Förvara i lufttät burk.

fudgebitar

 

One thought on “Första advent firas med pepparkaksfudge!

  1. Pingback: Jordnötsfudge och en annan med clementin och choklad | Sockervisp

Kommentera

