Chokladdoppad cupcake med nutella

Ok, idén till den här cupcaken kom främst från två saker:

  1. Jag tokgillar nutella! Ibland… ibland gillar jag det bara lite och ibland är det på tok för sött… Men, just i stunden som jag funderade på vad jag skulle baka, då tokgillade jag det!
  2. Jag ville  slippa att frostingen kletar överallt och på så sätt även göra cupcakes enklare att transportera.

Summan av detta blev cupcaken i detta inlägg. Choklad, choklad, choklad…

cupcakeDet är en chokladcupcake som jag fyllt med nutella. Frostingen uppe på är gjord på philadelphia och kakao. Slutligen har jag doppat den i smält choklad. Jag kan säga att jag blev nöjd. Och det gick riktigt bra att transportera dem! På bilden är de direkt uttagna från frysen, varför de är lite frostiga och har lite kondens på sig. Men det är inget farligt! De är utmärkta att förvara i frysen. Ta bara ut dem och låt tina i kylskåp en lite längre stund, eller i rumstemperatur 20-30 minuter.

cupcake en

Mitt nya favoritrecept på cupcakes är Roy Fares och det är det jag använt till själva kakan.

Chokladcupcakes enligt Roy Fares

24 st minicupcakes

  • 100 g vetemjöl (1 3/4dl)
  • 150 g strösocker (1 3/4dl)
  • 30 g kakao (3/4dl)
  • 3 g maizena (1tsk)
  • 3 g bakpulver (1/2tsk)
  • 3 g bikarbonat (1/2tsk)
  • 3 g salt (1/2tsk)
  • 8 g vaniljsocker (1msk)
  • 55 g ägg (1st)
  • 75 g mjölk (3/4dl)
  • 40 g vegetabilisk olja (1/2dl)
  • 50 g varmt kaffe eller kokande vatten (1/2dl)

Sätt ugnen på 200 grader. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Vispa ihop ägg, mjölk och vegetabilisk olja lite lätt med en handvisp. Blanda i äggvispet i de torra ingredienserna och tillsätt det varma kaffet. Blanda väl, smeten kommer att vara lös. Vill du inte ha kaffesmak tillsätter du varmvatten. Fyll dina cupcakes formar lite mindre än 3/4 med smet. Grädda mitt i ugnen på 200 grader i ca 10 min. Gör stickprov, ta ut och låt svalna helt innan du lägger på frosting.

Nedanstående frosting måste jag ärligt säga att jag inte kommer ihåg exakt mått på. Men smaka av och tillsätt mer efterhand, så blir det sannolikt perfekt!

Fyllning och frosting

  • 1 dl nutella
  • 50 g smör, rumsvarmt
  • ca 2 dl florsocker
  • ca 0,5 dl kakao
  • 200 g philadelphiaost
  • 100 g mjölkchoklad
  • 100 g mörk choklad, 70 %
  • 2 msk matolja

Har du en ”spruta” så fyll den med nutellan och pruta in i varje cupcake. Gör annars ett litet hål med en kniv eller äppelurkärnare och fyll håligheten med lite nutella. Lägg på det urgröpta igen.

Vispa rumsvarmt smör med florsocker och kakao till en slät aningen luftig massa. Tillsätt osten och vispa luftigt. Smaka som sagt av efterhand för att få lagom smak. Spritsa eller bred frostingen på cupcakes. Ställ i frysen.

Smält ihop mjölkchokladen med den mörka chokladen och oljan över vattenbad. Rör helt slätt. Låt svalna till rumstemperatur. Häll sedan den smälta chokladen i en liten kopp som är stor nog för att kunna doppa en cupcake i. Då kan du doppa ner så mycket av cupcakes som du vill och slipper kämpa med att försöka få ett jämt lager choklad från en grund skål. Doppa cupcakes en efter en. Förvara i kyl eller frys (om inte i magen).

cupcake tre

Kommentera

