Vaniljhjärtan

Jag minns vaniljhjärtan från när jag var liten. Det var min favoritkaka och vi hade det på tok för sällan! Jag har provat att baka det en gång för länge sedan, men det enda jag minns av det är att jag inte ville försöka mig på det igen. Men idag gav jag det ett nytt försök. 

Min lust att baka vaniljhjärtan kom när jag tittade i en receptbok med klassiska konditoribitar från konditori Vete-katten i Stockholm. Helt plötsligt fick jag en längtan efter allt som inte är modernt. I min bok finns recept på mazariner, wienerbröd, drömmar, princessbakelse och massor massor mer. Och på en sida finns vaniljhjärtat. ”Ja”, tänkte jag, ”det är dags för ett nytt försök”. Det blev definitivt bättre än tidigare. Riktigt bra blev det till och med.

vaniljformar

Har du inte hjärtformar som de ovan, kan du använda andra formar, så som formar till mandelmusslor eller mazarinformar. Som du kan se nedan hade jag inte tillräckligt med formar, så det blev några vaniljgrottor också. Det var en mindre komplicerad procedur att göra grottorna, men ej att underskatta.

vaniljdeg

vaniljhjärtan

vaniljhjärt

vaniljhjärtansfat1

vaniljhjärtstugga

vaniljgrott enkel

9 thoughts on “Vaniljhjärtan

      • Ups ! can I have the Saffran i godaste sötebröd instead? :))) Your creations look wonderful! Tack så mycket. Du kan skriva också på svenska. Jag var 7 månader i Sverige och jag älskar din kultur och mat! ❤

  1. Hej! Vilken söt blogg du har!
    Igår skulle jag göra vaniljhjärtan hade jag tänkt. Jag har aldrig bakat dem och ännu värre aldrig ätit dem heller! Åkte och köpte alla ingredienser, men kunde inte hitta dessa hjärtformar någonstans! De finns inte! Min fråga till dig: Var kan jag hitta sådana här formar i affär?
    Fortsätt baka!!

    Vänliga hälsningar

    Sara

    • Tack! Då är det på tiden att du äter dem 🙂 dessa formar är av märket sveico och brukar finnas i diverse butiker, ofta i sådana där ‘prylaffärer’ med massor med saker som man inte behöver 🙂 ganska billiga. Kommer faktiskt inte ihåg i exakt vilken butik jag köpt dem. Annars finns det i köksaffärer, som ‘allt i kök’ tex. Om du har ork att vänta kan du alltid beställa från nätet.
      Lycka till! Berätta gärna hur det går!

Kommentera

