Desserter med stil

Jag gillar att sitta och bläddra i receptböcker. Det är nästan som skönlitteratur för mig, faktiskt lite bättre än skönlitteratur tror jag. Jag gillar känslan som jag får av att jag skulle kunna göra det där på bilden i boken. Och jag funderar på hur det kommer att smaka och hur de olika stegen ska följas för att jag ska få det där resultatet.

Jag fick nyligen en alldeles vacker dessertbok av min Henrik. Jag skriver vacker för den verkligen är vacker. Det är Daniel Roos som ligger bakom boken. Han har arbetat som konditorchef på Operakällaren i Stockholm och är med i det Svenska Kocklandslaget. Det var Daniel Roos som stod för Kronprinsessan Victorias och Daniels bröllopsdessert.

Boken heter Desserter med stil och det är verkligen en dessertbok med stil. Den kan lätt rekommenderas som ett riktigt bra julklappstips till någon med intresse för matlagning och bakning. Bilderna och recepten ger inspiration och finess på bästa sätt.

Än så länge har jag gjort en citronmarängtart. Den blev mycket god! Dock har jag ju klagat på det där med pajdeg förr. Jag får sällan till den bästa botten. Pajskalet sjunker ner när jag förbakar det. I teorin tror jag att jag gör rätt, men det blir fel i praktiken, och det är ju det enda som märks. Jaja, bara en anledning till att jag snart måste testa igen…

citronmarängUnder den varmvispade marängen ligger en lemoncurd. Marängen är avbränd med en liten gasbrännare.

citronmarängtoppar

Kommentera

