Pumpatårta och spökarmé

Så har det varit halloween. Dagen till ära bakade jag en tårta med hallonmousse och vit chokladpannacotta som var formad som en pumpa. Tanken var att pumpan skulle få svarta ögon och mun, men jag tyckte inte att den svarta sugarpasten var god, så det fick bli utan. Jag hade också gjort en liten armé med spöken. Det var citroncupcakes med varmvispad maräng. 

spöke och pumpaJag brukar inte spackla tårtor som jag gör med smörkräm, men gjorde det denna gång då jag tänkte att det kanske skulle vara enklare eftersom tårtan är lite mer rund i sin form. Och tusan vad enkelt det var att lägga på marsipanen. Ingen grädde som riskerade att glida omkring och marsipanen stannade liksom där den skulle. Det kan tänkas att jag gör det igen. Eftersom tårtan skulle vara lite högre, då jag ville ha utrymme att skära till den lite, så blev det fem vita bottnar, precis lagom. 

pumpacake

spöken arme

För att marängen ska hålla behöver den värmas upp under tiden den görs. Detta görs antingen genom att värma socker och äggvita över vattenbad tills sockret löst sig eller genom att vispa äggvitor till hårt skum och sedan tillsätta het sockerlag under kraftfull vispning. Oavsett blir det en god maräng att spritsa på cupcakes eller täcka tårtor med. Det blir lite som gräddbullar. Om man doppar cupcakes:en i smält choklad blir det som ”high hat cupcakes” som bland annat Leila Lindholm gör. 

pumpatårta

2 thoughts on “Pumpatårta och spökarmé

  1. Mumsigt var det rätta ordet för den fina tårtan och alla spöken
    Lätt som en dröm att äta var tårtan trots sin höjd
    kram Kram mor

  2. Pingback: Citron och maräng | Sockervisp

Kommentera

