Brownie med stort B

Med risk för att bli tjatig kommer nu ännu ett inlägg med ett bakverk från Roy Fares bok United States of Cakes. Men jag kan ju inte hjälpa att han har gjort så att jag vill baka varenda sak som han har i boken. Tror att där är 50 recept och jag har tuggat mig igenom fyra av dem, så var beredd på att det kommer att komma fler. Även denna kaka var lyckad. En kladdig chokladbrownie som verkligen smakar choklad. Ovanpå breds en chokladganache och om man vill kan man strö på några flingor havssalt.

browniekupa

Jag serverade den på två sätt (vid två olika tillfällen); skuren i en större ruta som dessert med vaniljglass och kolasås till och skuren som en liten chokladbit till kaffet. Som en liten munsbit var den perfekt att äta utan något till, men när jag skar den i en något större ruta blev det väldigt mycket bitter chokladsmak och då passade det fint att ha lite glass till. Det bittra kom från chokladganachen som består av lika delar choklad (70%) och grädde. Det var gott, men som sagt lite bittert.

browniebit till kaffet

4 thoughts on “Brownie med stort B

  1. Älskar dina recept och alla dina bilder. det hade varigt fantastiskt om du började med att skriva var porslinet/tårtfaten är ifrån. 🙂

    • Vad roligt att höra 🙂 tack! Det kan jag absolut börja göra (när jag vet), en del är från loppis och saker jag fått, men ska tänka på det i fortsättningen 🙂 just fatet på bilden är från lagerhaus.

Kommentera

