Bästa små blå bär

Det första jag testade från Roy Fares bok United States of Cakes (Bonnier fakta, 2013) var hans blueberry bars. Det är nog den godaste blåbärskaka jag gjort! Jag tänker inte riktigt ”bar” när jag äter den utan tänker mest att det är en smulpaj. Oavsett vad du tycker att den bör kallas, så kan jag försäkra dig om att den är värd din tid i köket. Och tiden, den tog inte många minuter att slänga ihop. Det är kanel i kakan vilket verkligen passade in perfekt! Det var just för denna kaka, som fanns med i artikeln om Roy Fares nya bok i Dagens nyheter, som gjorde att Henrik köpte boken till mig.

blåbärspaj

Roy Fares använder färska blåbär, men det är jag för snål för, så jag använde frysta blåbär. Jag kompenserade detta med lite extra maizena i bären. Jag hade ingen citron hemma så min kaka fick var utan.

Smuldeg

  • 200 g smör
  • 210 g strösocker (2 ¼ dl)
  • 375 g vetemjöl (6 ¼ dl)
  • 5 g bakpulver (1 tsk)
  • 55 g ägg (1 st)
  • 2 g malen kanel (1 tsk)

Blåbärsfyllning

  • 100 g strösocker (1 dl + 1 msk)
  • 8 g maizena majsstärkelse (1 msk) (16 g om frysta bär används)
  • 500 g färska eller frysta blåbär
  • 1 citron, skalet från hela och saften från halva
  • vaniljglass till servering

Smuldeg: Sätt ugnen på 200 grader. Smöra kanterna på en bakform, 22 × 30 cm, och täck bottnen med bakplåtspapper.

Skär smöret till smuldegen i tärningar och blanda samman med socker, mjöl, bakpulver, ägg och kanel i en bunke. Nyp med fingertopparna ihop till en smuldeg. Fördela hälften av degen i formen och jämna till ytan.

Blåbärsfyllning: Rör ihop socker och maizena till fyllningen i en skål. Blanda blåbären med citronskal och –saft i en bunke. Vänd ner sockerblandningen och blanda noga.

Fördela blåbären jämnt i formen och smula över resten av degen.

Grädda mitt i ugnen i cirka 40 minuter, tills ytan har fått en fin gyllenbrun färg. Låt svalna, skär i rutor och förvara sedan torrt. Servera med vaniljglass.

blåbär och glass

Kommentera

