Trio i pralin

Så fick jag äntligen göra praliner! Jag var så glad nästan hela tiden! Bara i slutet när jag insåg att jag skulle vara på kräftskiva inom 30 min och jag fortfarande inte fick rätt på chokladen, bara då, blev jag lite trött på chokladen.

Jag gjorde tre smaker; passionsfrukt med vit choklad och två mörka, en med kaffesmak och en med hasselnöt. Jag hade inget direkt recept och det blev inte exakt som jag ville, men jag blev tusan ta mig riktigt nöjd ändå =)

Nästa utmaning blir att lyckas med att temperera choklad så att jag själv gjuter skalen. Detta ser jag på med skräckblandad förtjusning.

vit passion

fyllda ovalerpraliner vita

Passionsfruktsganache:

  • 24 st pralinskal
  • 150 g vit choklad
  • 20 g passionsfruktspuré (ca 2 st)
  • 40 g grädde
  • 15 g socker
  • 15 g smör, rumsvarmt
  • 1 tsk passoa

Hacka chokladen. Passera passionsfrukterna så att alla kärnor försvinner. Koka upp purén, grädde och socker. Häll gräddkoket över chokladhacket. Låt stå en minut. Rör ihop till en jämn ganache. Tillsätt smöret och passoa. Rör jämnt. Låt svalna. Fyll en spritspåse med ganachen och fyll upp pralinskalen med ca 5 mm kvar till kanten. Ställ in i kylen. Temperera vit choklad och gjut över pralinerna.

fyllda hjärtan

praliner hjärtan

Kaffeganache:

  • 24 st pralinskal
  • 100 g mörk choklad
  • 40 ml espresso
  • 30 ml grädde
  • 10 g socker
  • 10 g smör, rumsvarmt

Hacka chokladen. Koka upp espresso, grädde och socker. Häll gräddkoket över chokladhacket. Låt stå en minut. Rör ihop till en jämn ganache. Tillsätt smöret och rör jämt igen. Låt svalna. Fyll en spritspåse med ganachen och fyll upp pralinskalen med ca 5 mm kvar till kanten. Ställ in i kylen. Temperera mörk choklad och gjut över pralinerna.

fyllning

fyllda runda

praliner runda

Hasselnötsganache:

  • 24 st pralinskal
  • 100 g mörk choklad
  • 80 g nutella
  • 40 g grädde
  • 10 g smör, rumsvarmt
  • 15 g hasselnötslikör (ex bailys hazelnut)

Hacka chokladen. Lägg choklad, nutella och grädde i en skål över vattenbad. Smält samman. Tag av värmen och tillsätt smör samt likör. Låt svalna. Fyll en spritspåse med ganachen och fyll upp pralinskalen med ca 5 mm kvar till kanten. Ställ in i kylen. Temperera mörk choklad och gjut över pralinerna.

8 thoughts on “Trio i pralin

    • Ja, de blev mycket goda! Passionsfruktssmak, men inte så mycket att chokladsmaken försvann. De sålde pralinformar som redan var förberedda med en omgång choklad i butiken på Malmö chokladfabrik. Så grunden var färdig. Jag har aldrig sett färdiga pralinskal annars, förutom en gång i en affär i Italien… Så jag tror att en blir tvungen att själv ge sig på att gjuta skalen. Man kan förstås minska lite på grädden och rulla den något hårdare ganachen till tryfflar 🙂
      Mvh Emma

      • Ååh, det var en fiffig idé att rulla ut till tryfflar. kanske man helt enkelt kan doppa dem i smält choklad efter det! Tack för fantastiska recept!
        Mvh Tanja

      • Japp det tror jag blir toppen! All ganache fick inte plats i skalen och i alla fall den vita och hasselnöten gick att rulla 🙂

        Varsågod så jättemycket!!

    • Hej emmy! Jag har inte heller hittat färdig puré utan har köpt passionsfrukter som jag gröpt ur och pressat genom sil. Jag tror att man måste in i någon grossisthandel för att få tag på färdig puré. Fast det vore toppen om det inte var så ☺

Kommentera

