Plock och kräftpaj

I helgen köpte jag och Henrik lite smått och gott från Möllans ost. Utöver detta plock gjorde vi en paj med kräftstjärtar och hade lite fräsch sallad till. Mums vad gott det var!

Men det här med paj är inte lätt! Jag gör sällan småkakor för att de rinner ut för mig, och samma blir det med pajdegen! Den krymper eller blir inte kort och krispig… Pajen blev ändå god så recept lägges upp, men receptet på pajdegen lägger jag inte upp för det blev inte så som jag vill att det ska bli. Kanske har det inte med receptet i sig att göra utan att jag inte gör rätt, men oavsett, gör det pajskal som du tycker om så blir pajen säkert hur bra som helst!

SMÅTT OCH GOTT TILL MIDDAG

sallad

kräftpaj

Kräftpaj med västerbottenost

  • 1 pajskal, förgräddat och färdigt att fyllas ca 24 cm i dm
  • 4 ägg
  • 2,5 dl matlagningsgrädde
  • 2 krm salt
  • peppar
  • 170 g kräftstjärtar i lag
  • 150 g västerbottenost, riven
  • 1 burk creme fraiche (250 ml)
  • 1 burk rom
  • 1 rödlök, finhackad
  • dill

Sätt ugnen på 200 grader.

Vispa samman ägg, matlagningsgrädde, salt, peppar och 1 dl av lagen som kräftstjärtarna ligger i. Lägg de flesta av stjärtarna i pajskalet, men spara några till dekorering. Häll på äggstanningen och strö över osten. Grädda mitt i ugnen ca 35 minuter.

Låt pajen svalna något. Skär i bitar och garnera med en klick creme fraiche, lite rom, några kräftstjärtar, rödlök och dill.

kräftpaj 2

kräftpajen

4 thoughts on “Plock och kräftpaj

      • Aha, trevligt! 🙂 Såg du gjort vårrullar för ett tag sedan,vi ska testa att göra vietnamesiska vårrullar imorgon. Var å handlade på nya Willys vid Mobilia, så sjukt mycket folk, men vad fint det blivit där 🙂

      • Aha, har inte varit där än men kan tänka mig att där är fint! Vad kul med vårrullar, det är ju så gott! Jag har gjort vietnamesiska en gång men var inte beredd på rispapprets konsistens, men när jag sedan åt dem på restaurang gången efter så var det godare 🙂 ska bli kul att se om du lägger upp på bloggen! 🙂

Kommentera

