Rå fisk från Japan

I lördags hade jag, Emma och Maria ny tematräff. Vi hade tema Japan. Kvällen började lyxigt med en strawberry daiquiri.

strawberry d

1 Min Emma och Maria

Infugna direkt från Japan kom vår förrätt, gyoza och små vårrullsknyten. Mums! Till detta en hel massa såser att doppa i. Gyoza är de små stekta ”halvmånarna” som syns nedan. De kan fylls med det som man har hemma. I just dessa var det kyckling.

 japansk förrättHela anledningen till att vi ville ha japanskt tema var att vi ville göra sushi. Därför blev sushi och sashimi vår huvudrätt. Och oj, vad mycket det blev!

gör din egen sushi

Fyra sorters rullar, riskuddar med diverse fisk och sashimi. Lax, pilgrimsmusslor, tonfisk, havskatt och räkor hade vi. Allt blev supergott! Det enda jag inte kommer att använda  igen när jag gör sushi är havskatt. Den var för hård i sig själv och kunde inte bitas av. En riktig överraskning blev den rå pilgrimsmusslan, riktigt gott!! Dock kom jag fram till, efter några skivor, att konsistensen nog blev lite för intetsägande och jag kan förstå att den för det mesta serveras stekt. Till den ena rullen gjorde Maria en röra med philadelphiaost, hackade räkor, skivad vårlök och wasabi. Den var supergod! Laxen som Emma hade köpt var så mjuk och fin att den smälte i munnen. Ja, allt annat var som sagt också gott, och ja, tonfisken var superb… Ja, ni förstår nog att jag hade kunnat fortsätta rabbla om hur gott allt, men det känns lite onödigt.

1 kuddar

1 sjögräs

1 mycket sushi

1 rulle räka

1 rulle lax

1 full tallrik

1 tillbehörTill dessert hade vi något mindre japanskt, men likväl gott. Det var en bärtårta med vaniljpannacotta och chokladbotten.

1 dessert

4 thoughts on “Rå fisk från Japan

Kommentera

