Morotstårta

Jag hade med en morotstårta till jobb i veckan. Den blev starkt uppskattad och nu tänkte jag lägga upp receptet här. Tårtan är från boken Hummingbird bakery i London (Malouf, T. 2011, Tukan Förlag) en bok som jag bakat väldigt mycket från.

Jag har bara en bild på kakan i sin transportform. Den fick ett hjärta av kanel som dekoration.

morotstårta i transport

Själva kakan gör jag enligt hummingbirdreceptet, förutom att jag inte har i valnötter som det ska vara egentligen (samt använder vanligt strösocker och vaniljsocker). Frostingen har jag däremot gjort om en del; jag har bara hälften så mycket florsocker och aningen mer färskost. Dessutom har jag citron i.

Morotstårta á la Hummingbird

  • 300g fint ljust råsocker (el. vanligt strösocker)
  • 3 ägg
  • 3 dl solrosolja
  • 300g mjöl
  • 1 tsk bikarbonat
  • 1 tsk bakpulver
  • 1 tsk malen kanel (ev. mer till dekoration)
  • 1/2 tsk malen ingefära
  • 1/2 tsk salt
  • 1/4 tsk vaniljessens (el. 1 tsk vaniljsocker)
  • 300g rivna morötter
  • ev. 100g hackade valnötter

Frosting á la Emma

  • 100 g smör, rumsvarmt
  • 300 g florsocker
  • 1 citron
  • 300 g färskost (philadelphia)

Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa samman socker, ägg och olja i en bunke med en elvisp.
Blanda alla de torra ingredienserna i en bunke och tillsätt det i omgångar i smeten. Om du använder vaniljessens tillsätter du det nu.
Rör sedan i de rivna morötterna och de hackade valnötterna för hand så att de fördelas jämnt i smeten.
Fördela smeten i tre kakformar med bakplåtspapper i botten, 20cm i diameter. Grädda i ugnen i 20-25 minuter.
Låt tårtbottnarna svalna något i formarna innan du stjälper upp dem på ett galler för att kallna helt.

Färskostfrosting:
Vispa samman smör, florsocker, skalet och saften från en citron till en jämn ”smet”. Tillsätt färskosten och vispa några minuter tills frostingen är lätt och fluffig. Vispa inte för länge, eftersom frostingen kan bli lös.

När tårtbottnarna är kalla brer du hälften av frosting mellan bottnarna och den andra hälften använder du för att täcka tårtan. Dekorera ev. med valnötter eller lite kanel.

2 thoughts on “Morotstårta

  1. Pingback: Små morotstårtor i cupcake-form | Sockervisp

  2. Pingback: 7 Partyhattar på kalas | Sockervisp

Kommentera

