Recept på mousse och chokladkaka

Jag gjorde ju en babyshowertårta för ett tag sedan med passionsfruktsmousse och choklad.

elefant 3Det kom en förfrågan om jag kunde lägga upp receptet på den, och här kommer receptet på moussen och den mjuka chokladkakan. Båda är hämtade från två mycket fina bloggar. Receptet på kladdkakan väljer jag att inte lägga upp. En bloggerska får väl ha lite hemligheter =)

Receptet på moussen hittade jag på denna trevliga blogg vid namn att baka.

Passionsfruktsmousse

  • 2 blad gelatin
  • 25 g äggula
  • 50 g florsocker
  • 100 g passerad passionsfrukt, ca 6 stycken
  • 260 g vispgrädde

Blötlägg gelatinet i kallt vatten. Vispa grädden till mjuka toppar. Vispa äggulorna och sockret lätt och luftigt och blanda ner purén. Smält gelatinet med lite av grädden och blanda ner i äggulepurén. Blanda sedan ner resterande grädde. Fyll valfri tårta med moussen. Moussen räckte lagom till en tårta med 18 cm i diameter. Moussen går bra att frysa.

Den mjuka chokladkakan jag använde som mellanlager är samma som jag gjorde till min Amerikanska chocolate cake. Receptet är hämtat från denna härliga blogg vid namn Chez Sofia. Till just babyshowertårtan halverade jag receptet.

Chokladbotten

  • 75 g smör, rumstempererat
  • 2,75 dl vetemjöl
  • 2,5 dl socker
  • 0,5 tsk salt
  • 0,5 tsk bikarbonat
  • 0,5 tsk bakpulver
  • 1,5 dl mjölk
  • 1,5 ägg
  • 0,75 dl kakao

Blanda allt till jämn smet. Fördela smeten i två smorda och mjölade formar om 18 cm.  Grädda i 190 grader tills en provsticka kommer ut torr. 25-30 minuter tror jag att jag bakade mina.

Kommentera

