Lyxig förrätt och biffig varmrätt

Vi blev hembjudna till min syster och hennes man på riktigt god middag härom kvällen! Tänkte dela med mig av bilder på det för att kanske inspirera till en middag som förgyller vilken dag som helst!

Till förrätt fick vi vitlökstoast med räkor, creme fraiche, löjrom och rödlök. Detta är nog en av de bästa förrätterna jag vet. Det är hyfsat enkelt men otroligt lyxigt!

Räktoast

 

Till varmrätt bjöds vi på kalventrecote, grillad majskolv med kryddsmör, klyftpotatis och falsk bearneiesås. Den falska bearneisen har blivit en favorit i min familj. Jag gjorde den en gång för länge sedan för att jag var så sugen på bearneise men inte orkade göra en riktig och ville även testa om det gick att smala ner såsen. Visserligen är den gjord på 34% creme fraiche, men det är ändå något lättare än smör.

För att göra såsen blandar du creme fraiche med finhackad charlottenlök, dragon, vitvinsvinäger, salt och vitpeppar. Låt gärna såsen stå och dra i kylen sen stund. Sedan har du en kall bearneise helt gjord på fusk.

biff med majs och potatis

2 thoughts on “Lyxig förrätt och biffig varmrätt

    • Nä inte riktigt, ca 1liten burk creme fraiche, 1 msk hackad lök, 0.5-1 msk dragon. Sedan är det lite beroende på hur syrlig du vill ha den 🙂 jag brukar smaka av ganska ofta när jag gör den såsen för det spelar roll också hur skarp löken är.. Kanske inte hjälpte mycket.. Men den blir säkert bra när du gör den 🙂 berätta hur det går! 🙂

Kommentera

