Lyxig moussetårta med champagne och jordgubb

Till min systers cocktailfest blev det såklart en tårta att avsluta med. Maria hade föreslagit att följa lyxiga drink-temat och ville ha något med champagne. Därmed blev det en tårta med en mandelbotten, ett lager champagnemousse, ett lager sockerkaka, ett lager jordgubbsmousse och en jordgubbsspegel. Till detta hade jag gjort en hallonsås på passerade lättsockrade hallon och en liten salsa med hackade jordgubbar och passionsfrukt.

2 mousst

Mottagandet var mycket gott. Men det fanns en del som undrade om det här med champagnemousse var det godaste. Det var helt enkelt blandade reaktioner. Dock måste jag säga att som tur är var det främst positiva reaktioner.

2 mousse

Anledningen till att jag gjorde en hallonsås och en salsa till, var för att jag tyckte att smaken i mousserna var lite tafatt. Det var ingen riktig kraft, men med hallonen och passionerade jordgubbar blev desserten riktigt bra (förutom för dem som tyckte att champagnemoussen var lite sådär).

2 jordgubb

Recept på champagnemoussen hittar du här och på jordgubbsmoussen här. Jag gjorde jordgubbsmoussen med vanlig vispgrädde och använde 3 msk jordgubbssaft istället för 3 msk vatten.

2 moussetårta

2 moussetår

10 thoughts on “Lyxig moussetårta med champagne och jordgubb

  1. Tack för en fantastiskt god tårta! Du har en förmåga att få till det lilla extra som gör att smaken blir underbar! Kan vara den absolut vackraste tårta jag fått under mina 30 år!

  2. Jag tycker också att tårtan var god och fantastiskt vacker att se på, som alltid:)
    Hade turen att få behålla den biten som blev över
    Tycker att den bara blev bättre och mognade i sin smak
    kram mor

Kommentera

