Jordgubbstårta med mascarponemousse

Av en händelse gjorde jag en kräm på mascarpone till en rabarberkompott som blev utomordentligt god! När min mamma sedan frågade om jag kunde göra någon typ av moussetårta till henne, så började jag fundera. Kan jag kanske göra mascarponemousse?

glansig sommartårta

Sagt och gjort. Jag bakade en halv sats sockerkaka, till botten, satte ihop ett recept på moussen och körde igång. Det blev jättebra! Visserligen har jag inte smakat tårtan i sin helhet, men moussen och jordgubbarna som jag toppade tårtan med var i alla fall utmärkt ihop!

glänsande hjärta

Så här smakar sommar:

Glänsande sommartårta

  • 1 st sockerkaka till botten
  • 3 gelatinblad
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 2 msk strösocker
  • 250 g mascarponeost
  • 2 dl vispgrädde
  • 2 äggvitor
  • 0,5 dl strösocker
  • 1 L jordgubbar
  • 250 g hallon
  • 2 gelatinblad
  • 1,25 dl jordgubbssaft, koncentrerad
  • 0,75 dl vatten

Lägg gelatinbladen i kallt vatten minst fem minuter. Vispa mascarponen krämig med vaniljsocker och två matskedar strösocker. Häll i grädden och vispa ihop till en fluffig smet. Värm två matskedar av mascarponegrädden i en liten skål. Lägg i getatinbladen och rör tills de smält. Vispa vitorna skummigt på låg hastighet. Höj hastigheten och vispa i 0,5 dl socker, lite åt gången. Vispa till en fast maräng. Vänd ner marängen i mascarponegrädden och vänd till sist ner det smälta gelatinet. Häll över kakbottnen och låt stelna i kyl.

Lägg gelatinbladen i kallt vatten minst 5 minuter. Koka upp saft och vatten. Smält ner gelatinbladen, ställ kallt för att tjockna en aning.

När moussen har stelnat, lägg på jordgubbar och hallon. Pensla sedan på gelén när den fått en trögflytande konsistens. Låt stelna helt i kyl.

glänsande tårta

4 thoughts on “Jordgubbstårta med mascarponemousse

  1. Jag som blev lycklig ägare till denna fina skapelse kan bara säga att den var Fantastiskt God
    Det tyckte alla mina gäster också
    Bästa av allt var att det blev över så far och jag kunde njuta av den en dag till
    Kram,kram Mor

Kommentera

