Före maten

Före maten kan det vara trevligt med lite pinchos, tapas  eller helt enkelt lite drinktilltugg.

vaktelägg

Vaktelägg har jag haft svårt att hitta i Sverige, så när jag hittade på super mercadon var jag tvungen att köpa ett dussin för 1,2 euro!! inte ens 1 kr styck!! Jag visste egentligen inte vad jag skulle göra med dem, hade ingen lust att göra biff tartar i Spanien, så jag tänkte att en liten anjoviskräm kunde vara trevligt. Att använda råa ägg är inte att rekommendera i utlandet varpå jag inte bara kunde göra en majonnäs med anjovis i. Därför gjorde jag en kräm inspirerad av den rouille som jag gjorde för ett tag sedan.
anjovisröra med vaktelägg

Anjoviskräm med vaktelägg

  • 2 potatisar, kokta och kalla
  • 2 äggulor, hårdkokta
  • 5 anjovisfiléer eller några sardellfiléer
  • 1-2 dl neutral olja
  • salt och peppar
  • 12 rostade baguetteskivor
  • 12 vaktelägg

Riv potatisen och mosa ner äggulorna. Hacka fisken och mosa samman med potatisröran. Mosa allt så jämnt som möjligt. Tillsätt sedan olja i omgångar tills du får den konsistens du vill ha. Salta och peppar, tillsätt eventuellt mer fisk.

Koka vakteläggen, lägg dem i kokande vatten 4-5 minuter. Skala dem och dela dem på mitten. Lägg en klick anjoviskräm på baguettskivorna och toppa med vaktelägg och peppar.

pincho med marinerad mussla

Musslor på pinne: trä två marinerade musslor med en bit paprika och sallad på en tandpetare och stick ner i en bit rostat bröd.

ugnstorkad lomoChips på lomo: Skär lomo (lufttorkad fläskfilé) i skivor, ca 1 mm tjocka. Lägg på plåt och ställ in mitt i ugnen, 100 grader, ca 20 minuter.

 

4 thoughts on “Före maten

Kommentera

