Hallon-lakritsglass och blåbärsglass

Nu bjuder jag på två andra glassar! Grunden till båda är en vaniljglassmet. I den ena har jag kokt blåbärssylt och krossade maränger och i den andra kokt hallonsylt och en lakritssås. Lakritssåsen är kokt på lakritsgranulat men man skulle lika gärna kunna smälta ner en kick eller turkisk peppar.

fika med glass

Jag gillar att ställa fram lite olika att plocka ihop sin glass med. Jag hade både strutar och bägare, chokladsås, karamelliserade jordnötter och marshmallows.

en glasstrut

bägare

Glassmeten är från Jan Hedhs bok Passion för desserter (prisma, 2007). Den innehåller gelatin och glykos/honung för konsistensen skull. Gelatinet gör att glassen är lite fastare och inte rinner så mycket när den tinar. Glykos/honung gör glassen mjukare när den är fryst. Båda sakerna kan man hoppa över om man önskar.

För konsistensens skull så är hemgjord glass bäst att äta när den har stått i frysen ca 2-3 timmar efter att den har gått i glassmaskin. Ska den stå i frys längre, så brukar jag låta den tempereras ca 30 minuter kylen.

glass i stora lass

Jag brukar ställa formen som glassmeten ska hällas i efter glassmaskinen i frysen. När sedan glassmassan ska i, tar jag ut den då kalla formen. I bland har jag ett paket frysta ärtor under formen under tiden som jag häller i glassmassan. Då blir det mindre smält glass i kanterna och om du ska blanda i annat som tar tid, som i dessa glassorter, så håller det sig kallt lite bättre.

Vaniljglass, med eventuell smak

  • 2 gelatinblad
  • 2 vaniljstänger
  • 5 dl mjölk
  • 5 dl grädde
  • 50 g glykos eller honung
  • 240 g äggula (ca 12 st)
  • 250 g socker

Blåbär och maräng

  • 0,5 sats vaniljglass
  • 1 gelatinblad
  • 300 g frysta blåbär
  • 100 g socker
  • Maränger

Hallonlakrits

  • 0,5 sats vaniljglass
  • 1 dl socker
  • 1 msk lakritsgranulat
  • 0,5 dl vatten
  • 0,5 dl grädde
  • en nypa salt
  • 1 gelatinblad
  • 200 g hallon
  • 100 g socker

Vaniljglass: dela vaniljstängerna på mitten och skrapa ur fröna. Lägg vaniljskidorna, vaniljfröna, mjölken, grädden och glykosen/honungen i en kastrull. Koka upp och låt stå 15 minuter så att vaniljen får ge ordentlig smak. Fiska sedan upp skidorna och värm upp igen så att gräddmjölken är varm när du sedan ska hälla den över äggvispet. Lägg gelatinbladen i rikligt med kallt vatten. Vispa ihop äggulor och socker. Häll under omrörning den varma gräddmjölken över äggvispet. Häll sedan tillbaka alltsamman i kastrullen och värm under konstant omrörning till 85 grader. Tag av värmen och rör ner gelatinbladen. Kyl! Låt gärna glassmassan stå till dagen efter för att svälla.

Kör glassmassan i glassmaskin (följ din maskins anvisningar vad gäller tid och mängd). Jag körde min i två omgångar, vilket blir den mängd som min glassmaskin klarar. När glassen är färdigfryst varvar du den och valfri smaksättning.  För att underlätta kan du hälla sylterna och såsen i vars en plastpåse eller spritspåse för att få ut ett rippel i din glass.

Blåbär och maräng: lägg gelatinbladet i rikligt med kallt vatten. Koka upp blåbären med sockret, sjud 2-3 minuter. Tag av värmen och rör ner gelatinbladet. Låt svalna. Varva sedan sylt och lätt krossade maränger med glassmeten i en form. Frys ca 3 timmar till.

Hallonlakrits: Koka ihop 1 dl socker, 1 msk lakritsgranulat, 0,5 dl vatten, 0,5 dl grädde och en nypa salt till en lakritssås. Rör då och då och låt sjuda 5-10 min. Låt svalna. Lägg gelatinbladet i rikligt med kallt vatten. Koka ihop hallon och socker och låt koka ca 2 minuter. Tag från värmen och rör ner gelatinbladet. Låt svalna. Varva sedan sylten och såsen med glassmeten i en form. (Jag använde inte riktigt all lakritssås, det smakade mycket lakrits ändå). Frys ca 3 timmar.

3 thoughts on “Hallon-lakritsglass och blåbärsglass

Kommentera

