Cupcakes till kaffet

Till kaffet igår blev det en cupcake eller två. Jag gillar ju Leila Lindholms recept på cupcakes så jag utgick från det. Stoppade i ett hallon och en bit choklad och toppade med Jan Hedhs varmvispade maräng (receptet x 3), fler hallon och smält choklad.

hallon, choklad, maräng

Skillnaden från Leilas recept är att i dessa är det ingen citron och jag blandar alltid ner de torra ingredienserna innan jag vänder ner mjölken och smöret. Annars tycker jag det blir svårare att få ut alla mjölklumpar.

cupcakes till fika

Classic cupcakes som från Leila Lindholms A piece of cake

12-16 st

  • 3 ägg
  • 2,5 dl socker
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 100 g smör
  • 1 dl mjölk
  • 2 tsk bakpulver
  • 1 nypa salt
  • (ev skal och saft från 1 citron)

Smaksättning

  • 12-16 hallon
  • 12-16 bitar mjölkchoklad

Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Smält smöret och blanda ner mjölken. Blanda samman de torra ingredienserna och vänd ner i äggsmeten. Vänd ner smör- och mjölkblandningen. Fördela i muffinsformar och tryck ner ett hallon samt en bit choklad.

Grädda mitt i ugnen, 175 grader, ca 15 minuter.

Låt svalna och frosta med varmvispad maräng, hallon och smält mjölkchoklad, eller något annat gott.

Kommentera

