Rabarbermuffins

En vänlig själ på jobb skänkte finfina rabarber. Ja man fick plocka från en hög i köket. Så jag gick hem och gjorde rabarbermuffins och tog självklart med några till jobb dagen efter. De var mycket uppskattade kan jag säga! Och de fina muffinsformarna fick jag när jag slutade mitt förra jobb. Tack för dem kan jag säga! De var ovanligt tjocka i pappret och höll formen superfint!

rabarber

Tanken var att jag skulle klicka i en sked rabarberkompott i varje innan de gräddades men kompotten blev så lös att jag valde att använda den som vätska i själva smeten istället för mjölk. Sedan kokte jag upp kompotten med lite potatismjöl och fyllde den färdiggräddade muffinen med en klick istället.

muffin

Originalreceptet hittar du här och är från Leila Lindholm, men OBSERVERA att  jag har i 0,5 dl vispgrädde + 1,5 dl lös rabarberkompott* istället för hennes 2 dl mjölk. Jag gjorde smuldegstäcket från detta recept, även det från Leila Lindholm och lade ovanpå.

Lös rabarberkompott

  • 400 g rabarber, ansad och skivad
  • 2 dl socker
  • 0,5 dl vatten

Koka upp ingredienserna och låt sjuda 5 minuter. Använd 1,5 dl till muffinsen. Det går utmärkt att smälta smöret i denna rabarbervätska. Red kompotten enligt nedan.

  • 2 tsk potatismjöl
  • lite vatten

Blanda potatismjölet med lite vatten och blanda ner i kompotten. Värm till en första kokbubbla tittar fram. Tag av värmen. När både den redda kompotten och muffinsen har svalnat sprutar du in ca en tesked av kompotten i varje muffin.

syren

Kommentera

